onsdag 30 januari 2013

Stockholm lägger ribban på cykelsatsning?


Idag kan vi läsa i DN.se att Stockholm planerar att bygga cykelbanor för 246 milj kr de närmsta åren. Det låter ju som rejäl satsning, och utslaget per innevånare (cirka 870.000) blir det cirka 283 kr.

Egentligen en ganska blygsam satsning om man jämför med den enorma bilsatsning som planeras med Förbifart Stockholm, som har en prislapp på 28 miljarder kr (28000 miljoner), alltså mer 100 gånger än cykelsatsningen.

Denna jämförelse kan ju tolkas på lite olika sätt. Antingen så att Stockholms politiker är grovt snåla mot cyklisterna, eller så att biltrafiken och dess framkomlighet är fruktansvärt kostsam i jämförelse med cyklisternas behov. Jag håller på den senare... (Möjligt att jämförelsen mellan Förbifarten och Stockholms cykelsatsning haltar en aning, för Förbifarten gäller ju hela länet, och cykelsatsning gäller specifikt Stockholms stad. Men ändå...)

Vad skulle då en liknande cykelsatsning innebära för Nyköping, alltså om Nyköpings rödgröna politiker lade upp 283 kr per innevånare (cirka 52000 st) för nya cykelbanor. Jag kommer fram till 14,7 milj kronor.  Exakt hur mycket kommunen satsar på cykelinfrastruktur i Nyköping är svårt att få grepp om eftersom satsningar görs av olika politiska organ, men jag uppskattar det till några miljoner om året.

Nästan 15 milj kr. Där kära politiker, där har vi en ribba att sikta mot, och helst gärna hoppa lite över. För Nyköping ska väl också bli en riktigt bra cykelstad?

Länk till Dn.se

söndag 27 januari 2013

Även inbitna bilister kan bli inbitna cyklister


Även inbitna bilister kan bli inbitna cyklister. Stötte på ett sådant exempel helt nyligen, en person jag intervjuade som journalist. Han hade ägt bil under många år, men så sålde han bilen, då han funnit att bilpool kan lösa behovet av bil som ibland uppstår. 

Istället började han cykla till och från jobbet dagligen. Och sträckan till jobbet var ungefär en mil. Och så en mil hem igen.

Inga problem tyckte han. Ganska skönt att vara utan egen bil. Den använde han väldigt mycket av gammal vana tidigare, för att den stod utanför dörren. Inte för att det var absolut nödvändigt med bil alltid, utan bara mest för att det blev så.

Från att tidigare i princip åkt bil varje dag blev de nu istället bil några få gånger om året. Och väldigt mycket cykel i över ett år nu.

Tyvärr inte en Nyköpingsbo.... 

En förklaring till att han vågade sälja bilen var att det fanns bilpool i bostadsområdet. Och närhet till matbutiker och annan service, samt förstås en bra busstrafik. Det fanns också lastcyklar att låna. Du har alltså dels inte så stort behov av en bil genom att mycket service finns i grannskapet, du har genom bilpoolen tillgång bil de gånger du verkligen behöver. Alltså ingen en egen bil som står där varje dag, och frestar och ber om att du ska använda den. Ingen egen bil där du plöjt ner flera 100.000 kr vid inköp, som du på grund av den stora investeringen nog tycker att du borde nyttja ordentligt....

För många är det nog svårt att släppa själva ägande av bilen, man vill ha en egen bil. Samtidigt finns det en inte helt annan trend i synen på ägande, många människor är övermätta på allt materiellt och känner sig nedlastade av alla prylar de äger. De försöker leva minimalistiskt och är inte främmande för att hyra in grejor. Många företag som hyr ut grejor ser en växande marknad. Ett av fjolårets mest omtalade företaget av just bilpoolsföretaget Zipcar som lär ha 800.000 kunder world-wide. De rider helt klart på hyrekonomin. I en sådan ekonomi lär cykeln bli ett första val för vardagsresorna, istället för bilar.
Förmodligen alltid bil av gammal vana.
Det gäller att bryta den vanan. Bilpool
kan hjälpa många att komma ur bilberoendet. 

När kommer en sådant boende, som minimerar bilberoendet till Nyköping? Jag kan tänka mig att kommunen kan bidra till en sådan utveckling åtminstone för byggare som vill bygga på kommunens mark. Man bör kunna ställa krav i detaljplaner och exploateringsavtal, och där ska man då bland annat ställa krav på låg parkeringsnorm. 

Jag kan redan här på bloggen avslöja att det finns ett privat byggföretag i Nyköping som har planer ju på ett större hyreshus med bilpool. Jag har fått detta bekräftat av ägaren, men jag vill dock inte avslöja vilket företag det är ännu. Han kanske inte går i mål med sina planer.

måndag 21 januari 2013

Borste fram och salt bak = sommarväglag

Snöröjningen har väl fungerat rätt så bra på Nyköpings cykelbanor. Men bra kan bli bättre, det visar man i Stockholm läser vi idag på DN.se. Man prövar en ny genomtänkt maskinell lösning för att förbättra vinterväghållningen på cykelbanorna. Det är en traktor med roterande borste fram och saltlakespridare där bak, som ska cykliserna sommarväglag på vintern.

Kanske det vore läge att pröva något liknande i Nyköping, åtminstone på utvalda cykelbanor för att se om extra bra vinterväghållning kan locka fler att cykla på vintern. Gör då försöket på sådana cykelbanor som används mycket under sommarhalvåret, för här finns potential för mer vintercykling.

Läser mer här