fredag 24 oktober 2014

Rejäl satsning på cykling. Vad innebär det?

Försmak av framtiden? Domänvägens nya
gång och cykelbana.
En dryg månad har gått sedan valet i september. I Nyköping sitter den tidigare majoriteten kvar vid makten, och kommunen fortsätter att styras av socialdemokrater, vänsterparitet och miljöpartiet.

Kan väl inte säga att det varit någon tydligt cykelvänlig politik under förra mandatperioden. Det har skett förbättringar för cyklisterna, även om det gått i ett något makligt tempo. Ett riktigt cykel-beslut kan dock de rödgröna sätta upp på meritlistan, det är den radikala förvandlingen av Östra Storgatan. Tidigare en ganska ordinär småstadsgata, snart en modern gång- och cykelfartsgata.

En ny mandatperiod innebär en ny politisk överenskommelse mellan partierna, som visar den politiska viljeinriktningen. Nyligen presenterades detta i form av ett budgetförslag, som dock måste beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige innan den blir offentlig.

Den rödgröna budgeten uppges innehålla en rejäl satsning på asfaltering, målning av cykelbanor, cykelparkeringar och cykelpumpar. Vad dessa formuleringar innebär i form av konkret budget och konkreta planer, får vi vänta på svar ännu en tid. Blir det ökat tempo i cykelsatsningarna? Mer pengar? 


Kanske den nyanlagda gång- och cykelvägen på Domänvägen, där Nyköpingshem bygger nytt, är en försmak på vad som väntar. En rejält bred cykelbana med tydlig linje som separerar gående. Trevligt designad belysningsarmatur. Tråkigt är dock att denna fina cykelväg snabbt tar slut, på vägen mot centrum, och man hamnar i blandad trafik. Men vi kan väl utgå från att fortsättning följer här, och på många fler gator i stan, om det nu finns cykel-vänliga formulera i förhand-budgeten.

torsdag 23 oktober 2014

Snyggt lövsopat



Uppenbarligen har Nyköpings kommuns tekniska förvaltning koll på att det är höst. Cykelvägen, de delar som går genom skogen, till Arnö bör tydliga spår efter att ha sopats ren från löv. Vid sidan av vägbanan ligger löven i en prydlig sträng, och cykelbanan är hyfsad ren. Därmed är väglaget också bra.


Bra jobbat. Fortsätt så.

fredag 17 oktober 2014

En månad har gått. Ingen kontakt från kommunen

Den 19 september hade kommunen en trafikdag på Stora Torget i Nyköping. Vi medborgare kunde lägga förslag för cykeltrafiken i en brevlåda. Jag skrev ned ett par A4-sidor, där jag tog upp en del välbehövliga ändringar och några allvarliga säkerhetsproblem på cykelbanorna ut till Arnö, där jag bor. Det hela undertecknades med namn och telefonnummer, och med en önskan om återkoppling.

Inget har hänt. Ingen från kommunen har ringt mig. Inget av de påpekade problemen är åtgärdade på minsta sätt (några saker är löjligt enkla att fixa).

Jag börjar undra, har jag bara drömt. Den 19 september kanske inte ens fanns (fast när jag tittar finns det ju bilder från denna dag). Det kanske bara var en dröm alltihop, att kommunen ville ha synpunkter på cyklingen.

Kanske är jag lite otålig till min natur, som önskar svar efter en månad. I alla händelser ska det bli intressant att se hur kommunen hanterar de förslag de fick. Leder de någonstans? Eller inte alls? Om inget händer, så kan man lika bra upphöra med att stå på Torget och låtsas lyssna på oss medborgare. Det skapar ju bara irritation om man förespeglar att man vill ha synpunkter, och sedan bara slänger det i papperskorgen.

Förresten, borde inte dessa förslag vara registrerade som inkommande offentliga handlingar. Man kanske skulle kontakta tekniska förvaltningens diarium.

Så här såg det ut 19 september:
http://pa2hjulinykoping.blogspot.se/2014/09/nu-ska-vi-se-om-kommunen-fixar-problemet.html


torsdag 9 oktober 2014

Omvänd trängselavgift. Betala till dem som cyklar.

Cykling är en enorm sparbössa för samhället.
Så varför inte uppmuntra detta, genom att helt
enkelt betala dem som cyklar.
Det finns åtskilliga undersökningar som visar att vi cyklister är rena vinsten, när man gör ekonomiska kalkyler på samhällsnivå. Cykel i jämförelse med bil är rena sparbössan, särskilt i storstäder, som lider svårt under massbilismen. Men självklart finns en vinst även i mindre städer, för bilar kräver alltid utrymme, och är alltid en minuspost när vi kommer till individens hälsa.
Vinsterna är på många plan. Fler cyklister minskar behovet av p-platser och ökad trafikkapacitet i form av enorma vägsatsningar, typ Förbifarten Stockholm som kommer att kosta mellan 30-50 miljarder kr.

Fler cyklister istället för bilar innebär bättre framkomlighet för dem som verkligen behöver åka bil, främst olika former av yrkestrafik. 
Cyklister har bättre hälsa vilket minska utgifter för sjukvård. Kanske inte i första hand genom att damm och avgaser minskar, utan främst för att det ger cyklisterna välbehövlig vardagsmotion, som motverkar en rad välfärdsjukdomar.

2012 skrev jag en bloggpost om detta med ekonomiska vinster och förluster med biltrafik och cykling. Jag kunde referera till en undersökning från Köpenhamn och översatte det ekonomiska utfallet till Nyköping. Resultatet (som nog bör tas med en nypa salt) var att biltrafiken orsakade en samhällsekonomisk förlust på 235 milj kr för Nyköping. Idag tror jag min tolkning får bli lite försiktigare, men om vi säger mångmiljonbelopp, så är jag nog nära sanningen.
Samma undersökning från Köpenhamn pekade på att varje cyklad kilometer gav samhället en vinst på 1,22 Dkr. 

Det finns städer som dragit långtgående slutsatser av insikten om vad biltrafiken kostar, och de vinster som cyklingen ger. Genom ekonomiska incitament så försöker man uppmuntra att befolkningen att välja cykeln allt mer. 

Det går att hitta en del exempel, dock inte i Sverige, men väl i övriga Europa, där samhället helt enkelt betalar en slant till dem som cyklar.



Idén om att gynna cyklister genom ekonomiska incitatment är förstås rätt radikal. Men vi kan konstatera att tidigare väldigt radikala förslag inom trafikfinansiering idag är accepterade. Minns ni debatten om trängselskatten där man vill ta ut avgifter för att få bort “onödig” biltrafik. Idag är trängselskatten accepterad, då den fungerar. Då borde vi vara redo för nästa steg av ekonomiska styrmedel, och då alltså att genomföra försök med att betala cyklister per kilometer.

Det finns en del omständigheter som talar för att en mindre stad som Nyköping skulle vara en bra plats för ett sådant försök. Andelen biltrafik är ganska hög, trots att avstånden är korta, och att förutsättningar för cyklingen generellt är god (även om det kan bli bättre på mycket). Den fysiska ribban ligger lågt för att flytta från bil till cykel. 

Ett litet räkneexempel:
Säg 1 kr per kilometer i ersättning till cyklisterna. Eller 10 kr per dag för den som visar att de cyklat. Säg att man cyklar 200 dagar om året. Det blir 2000 kr per cyklist.
Ponera att 10 procent av innevånarna i Nyköping tätort nappar. Det bor cirka 35000 personer här. 3500 personer. 7 miljoner kronor skulle det kosta för kommunen per år.
Å andra sidan en rad vinster. Minskad slitage på vägar, mindre trängsel på gator, bättre folkhälsa. Och en trivsammare stad med mer folkliv, med mindre trafik.
Dessutom lär ett sådant experiment ge ringar på vattnet. Nyköping kommer att bli känt för en progressiv cykelpolitik. Kanske vår urvattnade kommunslogan “hållbar tillväxt” får ett verkligt innehåll.

Det går säkert att hitta invändningar, hur man inrättar ett sådant försök praktiskt. Men det tycks ju fungera i andra länder, så den utmaningen ska nog kunna knäckas.

Tanken är nu väckt, men det krävs förstås mer information, bland annat om vilka effekter givit i andra städer.


tisdag 7 oktober 2014

Massaker-räcken på Östra Storgatan (del 2)

Häromdagen bloggade jag om de farliga räckena på nya Östra Storgatan, de som ska skydda planteringarna. Ringde kommunens projektledare om detta. Jo, kommunen hade nyligen också upptäckt räckena och insett att de kantiga hårda stålräckena inte vara riktigt bra ur trafiksäkerhetsynpunkt.

Men någon klockren lösning kunde inte projektledaren presentera. Han var inne på att växtligheten så småningom skulle göra att räcken skyddades av växtlighet. Eller att man skulle sätta på skydd på räckena, som skulle göra dem lite mindre kantiga och hårda för den händelse cyklister åker in i dem. Låter det som bra svar? Tycker nog inte det.

Han sa också kommunen skulle utvärdera dem, alltså se hur det blev med trängsel mellan bilar, cyklister och gående när gatan har invigts och trafikeras på riktigt. Det låter i och för sig klokt, men likväl finns räckena där och är väldigt kantiga och hårda. En oskyddad cyklist som krockar med dem kommer ofelbart att slå sig rätt ordentligt.

Att ta bort räckena satt långt inne, förstod jag av projektledare. Det var absolut den sista tänkbara åtgärden.

Men min fråga, behövs de verkligen? Räckena ska kringgärda planteringar, främst av perenner. Om det någon gång skulle hamna en cyklist eller gående i oskyddade planteringar, så är det ingen katastrof. En allvarligt skadad cyklist är långt värre.

Så slutsatsen är enkel. Stålräckena var ett misstag. Tag bort dem.

måndag 6 oktober 2014

Hösten härlig tid på cykelbanorna

Hösten är här med besked. Löven gulnar och singlar sakta mot marken. Temperaturen går nedåt och en rejäl cykeltur behöver inte sluta i svettiga kläder.

Själv gillar jag när höstmörket kommer smygande. Det blir ombonat och lite lugnare, i jämförelse med sommaren klara dagar som uppfordrar till aktivtet. Nu kan man varva ned lite, det är inte samma press längre.

Så det blir en härlig kombo. Höstfärger, svalka, mörker och klar och krispig luft. Så varför inte njuta lite extra av denna tid. Ge dig ut på cykeln. I mörket.

Så här fint kan det vara i Nyköpingför oss cyklister. Vi har det riktigt bra ibland.

En sak till. Är det någon som pratar om att ställa in cykeln för säsongen. Lyssna inte. Fortsätt bara att trampa.


söndag 5 oktober 2014

Massaker-räcken på Östra Storgatan?



Det går framåt med omvandlingen av Östra Storgatan till gång/cykelfartsområde. Det är väldigt häftigt se hur denna gamla bilgata nu omvandlas till en gata för alla. Här ska gående, cyklister och även bilister samsas på samma yta. Det kommer naturligtvis ställa krav på alla som trafikerar området, att visa hänsyn, för att undvika konflikter.

Häromdagen gick jag förbi och kikade lite på utformningen av de nya gatan. Mitt öga fastnade snart på en detalj, de stålräcken som satts upp runt planteringsområdena. Min bedömning är att de är en verkligen olycksfälla. De verkar utformade som ett skydd för planteringarna, men resultatet har blivit en konstruktion som istället kan skada cyklister och gående. Stålräckena är hårda och kantiga till sin utformning, och en cyklist som vinglar eller blir prejad mot ett sådant räcke kan råka riktigt illa ut.

Det är bara att plocka bort dessa räcken, och försöka med något annat.