måndag 23 februari 2015

Billig bensin, gyllene chans att avveckla den

Oljepriset är nu historiskt lågt. Det kan tycks som en möjlighet att tanka billigt och köra mycket bil. Men den något oväntade slutsatsen är att det öppnar tydliga möjligheter att avveckla och minska behovet av diesel och bensin.

Kostnaden att tanka har sjunkit med flera kronor per liter. Blir detta långvarigt kommer det att sända signaler att bensin/diesel är billigt, och alternativ som elbil dyrt. Om inget görs så riskerar detta att övergången till klimatsmartare trafik att bromsas upp.

Det låga oljepriset tycks kunna bestå under ett antal år, att döma debattartikeln av Marian Radetzki, professor i nationalekonomi. 


Min uppfattning är att det därför finns utrymme för politiska ingrepp, i klartext att höja skatten eller koldioxid-avgiften på fossila bilbränslen. Visserligen finns det en liten högröstad minoritet som kommer att skrika högt, men majoriteten av bilisterna tycks ju klara 15 kr/litern som bränslet tidigare kostade. Så det finns utrymmet för skattehöjningar utan att folket går på knä.

Vi kan konstatera att de tidigare höga bränslepriserna har ju gjort att bilarna blivit allt mer energisnåla, och den utvecklingen måste pressas vidare. En modern dieselbil drar kanske en halvliter per mil. Bränslekostnaden är kanske 6-7 milen då, vilket är en ganska liten del av bilens totala milkostnad på över 40 kr. Några kronor mer spelar liten roll för den totala bilkostnaden.

En skattehöjning på några kronor per liter skulle ge staten ordentliga inkomster, vilket skulle kunna användas till styrmedel som gynnar elfordon, kollektivtrafik, bättre förutsättningar för cykling m m. 
Det märkliga är alltså att det låga oljepriset ger oss en gyllene chans att ytterligare befria oss från beroendet av fossil och miljöskadlig bensin och diesel. 


Och med lägre efterfrågan på oljan så sjunker världsmarknadspriserna troligen ytterligare, vilket i sin tur ger ytterligare möjligheter/nödvändigheter att höja skatter/CO2-avgifter, som i sin tur kan gå till alternativen.

måndag 2 februari 2015

Snösvängen bättre än väntat

Igår var jag missmodig på bloggen inför möjligheterna att ge ett bra väglag på cykelbanorna till måndagen. Kladdig snömodd i kombination med kallgrader riskerade ju att frysa till ett hårt, knaggligt och dessutom halt vägunderlag.

Men nattens snöröjning tycks ha fått bort det mesta. Var ute en sväng på cykel här på Arnö på förmiddagen. Det såg förhållandevis bra ut, även om det inte var långt ifrån sommarväglag. Men ändå acceptabelt. Då ska man veta att jag inte har dubbdäck på cykeln, men väl ganska kraftiga däck då jag trampar en mountainbike.

Hur det ser ut i resten av stan vet jag inte, det får jag besked om framåt kvällen, då jag ska ut igen. Men utgångspunkten får väl bli att snösvängen skött jobbet bättre än jag väntade mig. Bra så!

söndag 1 februari 2015

Vågar du cykla till jobbet på måndag?

Var ute och sprang långpass söndag förmiddag, mest på stans cykel- och gångbanor. Nattens nederbörd har förvandlats till en blöt snögegga, som gjorde det ganska tungsprunget. Överallt syntes avtryck efter gående och cyklister i den blöta snömodden.

Inte en snöplog syntes på cykelbanorna. Och i natt väntar minusgrader. Det krävs ju inte något avancerat tankearbete, för att våga sig på att måndagsmorgonen blir ett litet helvete för dem som vill cykla. När den upptrampade snösörjan fryser kommer det att bildas en väldigt guppig och spårig yta på cykelbanorna. Det blir både obehagligt och farligt, eftersom spårigheten gör att man lätt får kast på cykeln. Cyklister med dubbdäck lär väl komma fram, men alla är inte så utrustade. För oss övriga är nog cykelbanorna i princip ofarbara?

Var var då snöröjning på söndagen? Kanske var det helt enkelt för lite snö som fallit för plogning, eftersom det krävs ett visst antal centimeter innan de ger sig ut? Men jag antar att arbetsledarna för plogningen (vid Nyköpings kommuns tekniska förvaltning) bör ha lite framförhållning på väderprognoser, och då borde kunna dra vissa slutsatser om cykel- och gångbanorna.

Hoppet står till att det kommer ett ordentligt snöfall innan det fryser till, då kommer plogtraktorerna snabbt. När detta skrivs så har det börjat dala flingor...