fredag 24 april 2015

Östra Storgatan snart enbart för gående och cyklister?

Östra Storgatans omvandling gångfartsgata har väl sina för- och nackdelar. På det hela taget känns omgörningen som en riktigt positiv uppryckning av en gata som verkligen behövde moderniseras. Gatan känns helt klart som en miljö mer för cyklister och gående tidigare...

Men säg inte det som kan bli ännu bättre. Trots allt är det fortfarande en hel del biltrafik, och bilarna håller definitivt sällan ett gåfartstempo. Och det är ofta påtagligt trång när bilar och cyklister möts. Vad jag vet har dock inga allvarliga olyckor skett. Men som cyklist känner man sig trängd ibland




För att inte tala om hur det kan se ut när bilisterna inte vet var de ska parkera sina kära kärror.

Den här gatan är inte riktigt gjord för bilar längre. Och jag undrar om inte det var tanken med omgörningen, att bilisterna inte ska känna sig välkomna.


Så nästa steg kan nog bli att bilarna får maka på sig helt (förutom varutransporter och räddningstjänst). Det finns trots allt en del tvärgator där de kan färdas på, i den händelse att man har ett ärende på Öster. Att man får gå några 100 meter från parkeringsplatsen fram till målpunkten ser jag inte som någon allvarlig inskränkning för bilisterna. Resultatet skulle dock vara en rejäl vinst för gående och cyklister.

Nu är det bara att vänta, så kommer nog stans trafikplanerare och politiker att ta nästa steg. Jag har ju en del insikt i politiken, och jag vet att ökad cykling står högt på agendan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar