måndag 12 oktober 2015

Alla dessa onödiga bilar

Bilar finns det gott om. De dominerar Nyköping trafik och stadens stadsbild. Var helst man rör sig, syns bilar som rullar, eller bilar som är parkerade.

En del av dessa bilar behövs verkligen. De behövs för att köra till mataffären (1-2 km), till jobbet (3-4 km), till träningen (5-6 km). Längre än så är inte de flesta vardagsresor. Om detta kan man ju ironisera och peka på att det faktiskt finns cyklar, cykelbanor och cykelparkeringar. Men jag avstår...

Nu ska vi titta på bilar som är ännu mer onödiga, de som knappt används. Jag utgår från hur det ser ut på min hemmagata Buskvägen på Arnö. Det finns ju alltid en risk att ta det egna perspektivet, och göra det till det generella, men jag tror faran att hamna fel är minimal.

Jag kan konstatera att många hushåll har 2 bilar. Några har till och med fler. Men hur de används? Jo, faktum är att av dessa bilar är det faktiskt ett antal som i princip bara är ute och rullar några gånger i veckan. Jag är ute så pass ofta på gatan, så det går att se vilka bilar, som nästan alltid står parkerade.

På Buskvägen finns 32 villor. Skulle gissa att här står en 6-7 stycken bilar som bara används sporadiskt. Kanske ännu fler, men jag lägger siffran i underkant för att inte överdriva. Att dessa bilar inte används mer beror oftast på att ägaren faktiskt cyklar en hel del.

Hur kan det vara så? För det första är det många som har gott ställt som bor här. Man har råd att låta bilar mest stå och rosta. För det andra har de förstås behov av två bilar ibland, kanske någon kväll i veckan. Men ändå, det är något obehagligt över detta, eftersom det är en del av det allmänna slöseri med naturresurser och energi som följer med vår livsstil.

Säkert inser många av dessa bilägare det orimliga i detta. Men de har pengar och ser just inget uppenbart transportalternativ för stunden. Taxi kanske, men det kostar ju en hundralapp eller mer (att en bil kostar flera tusenlappar i månaden kanske vi inte ska fundera över).

Men bilpooler då? 1-2 bilar parkerade på gatan som alla får tillgång till via ett hyrsystem? Det börjar dyka upp i allt fler städer, men har inte hittat till Nyköping. Bara i vår stadsdel Arnö skulle det säkert finnas underlag för kanske 50-60 poolbilar. Om det inte vore för alla extrabilar som används lite. Nu drar de undan marknaden för bilpoolerna tyvärr, som inte vågar satsa här i stan.

Men bilpoolsföretagen lär ändå dyka upp i Nyköping. För eller senare. De lyckas ju i andra städer, så tids nog ser de marknaden här. Visserligen är Nyköping en "bilstad", men jag tror ändå inte att Nyköpingsborna är så rabiat klistrade till just sina bilar. Egentligen handlar det väl om transporter, inte om att äga en bil.


1 kommentar:

  1. En klok reflektion som jag dock inte helt delar då det finns vissa brister i ditt logiska resonemang och därmed sannolikt även slutsatserna.

    Jag delar i grunden helt din observation; många familjer och hushåll (behöver inte nödvändigtvis vara samma sak) i områden så som Arnö har fler än en bil.

    I Rosenkälla där jag bor är det vanligaste dock en bil per familj även om det finns flertal hemmaboende, eventuellt idrottande barn. I ytterområden som Arnö eller bostadsområden där många (bil)pendlar i tjänsten är frekvensen mer vanlig.
    Men i det sistnämnda fallet brukar bilarna användas ganska ofta.

    Jag själv är uppväxt på "landet" och vet av erfarenhet att det är just där som flest bilar finns per hushåll och dessa är oftast minst miljövänliga och körs ofta längst sträckor per år.

    Min slutsats är att ju längre ut från stadskärnan man bor så ökar miljöpåverkan både i direkta och indirekta transporter som i dagsläget nästan helt sker med fossila bränslen.

    Du har helt rätt i att stadens högst begränsade geografiska utsträckning i kombination med bra infrastruktur möjliggör bra alternativ till bilen.
    Jag har dock ett par funderingar på vissa av dina slutsatser.

    I mitt hushåll så har vi idag har flera bilar och vi faller definitivt inom ramen för de som kör väldigt lite (totalt mindre än 2000 mil per år).
    Både jag och min fru cyklar eller går oftast till dagis och jobb varje dag.

    När jag beräknar totala miljöpåverkan eller andra viktiga faktorer så noterar jag att det inte är antalet bilar utan faktiskt antalet körda mil i kombination med miljöklassningen på dessa som är avgörande.
    Hundratals bilar som står stilla i tjugo år och återvinns på korrekt sätt medför mindre miljöpåverkan än en som körs dagligen.

    En annan reflektion är att vissa har flera bilar som är anpassade efter olika behov.

    Vi t.ex. har en sjusitsig ganska tung minibuss då vi behöver minst sex platser ibland (vi har fyra barn). Denna bensindrivna 07:a är så miljövänlig som det går men två ton stål kräver tidvis avsevärda mängder bränsle för att förflyttas.

    Så när vi åker en mindre skara så väljer vi vår något modernare flexifuelbil som har avsevärt mindre miljöpåverkan.

    I vårt fall så hade vi behövt vår bränsleslukande buss vid varje transport om vi inte hade alternativet...
    Så här är det så klart inte för alla men om du tittar på uppfarterna igen så ser du att de flesta som har flera bilar inte har två likadana och det är mer än färgen som skiljer sig åt.

    Du drar slutsatsen att den finns underlag till poolbilar från det faktum att det finns ett flertal bilar som står relativ obrukade - jag förstår delar av denna logik men den är inte heltäckande.
    Du drar slutsatser att det handlar om allmänt slöseri av naturresurser men jag misstänker att det tidvis är precis motsatt.

    En generell tanke som jag har är hur man ska se på situationen nu när alternativen till fossila bränslen är på stark frammarsch (alla bilar du ser kör minst delvis på icke fossila bränslen redan idag)?

    Hur ser du på om grannarna plötsligt har två helt eldrivna fordon som i praktiken kanske har mindre miljöpåverkan än att cykla?

    (Produktion av livsmedel för energi som krävs, antalet fordon, livslängd på fordon, sluthantering m.m. är jokrar som kan resultera i förvånande resultat om de beräknas under hela livscykeln - en ätbar elbuss som använder vind-EL och transporterar ett fotbollslag till Falun ger mindre miljöpåverkan än en barnfamilj som använder sig av fem Biltema-cyklar och tre barnsadlar som har en livsläng på fem år (då räknar jag inte in med de Kina-tillverkade cykelhjälmarna)

    Okej nu raljerade jag lite mot slutet :)

    SvaraRadera