lördag 30 juli 2011

På 2 hjul hem från krogen...



Cykelparkeringen vid Nyköpings hamn 29 juli kl 19,43.

Jag brukar påstå att Nyköpingsborna är skeptiska till cykeln, att de gärna väljer bilen till alla sina dagliga resor. Det finns ett undantag, och det är jag tacksam över, och det är när man ska till krogen. Då är det åtminstone fler som cyklar än brukligt, vilket tydligt framgår när man passerar hamnen en sommarkväll.

Igår fredag kväll vid 19-tiden joggade jag förbi (ska villigt erkänna att jag springer mycket, det är inte alltid cykel) hamnen och tog denna bild på parkerade cyklar. Folk som hade hojat till hamnen för en glad kväll på någon av restaurangerna. Dock inte den skog av hojar jag sett vid andra tillfällen vid hamnen, fast då var det nog senare på kvällen.

Visst blir jag glad över att Nyköpingsborna någon gång inser att cykeln är suverän. Synd att det krävs vin och öl, för att avstå den fyrhjuliga motoriserade plåtlådan. Man avstår bilen för en gång skull eftersom man är rädd om sitt körkort.
Alldeles rätt tänkt, men kanske ändå inte helt klokt. För nu har vi att göra med cyklister som är ganska ovana på 2 hjul. Till krogen går det säkert hyfsat även om man inte har cykelrutin, men när de ska hem och har pimplat i sig en del drickbart. Och hjälm, nej, jag är osårbar och inte vill jag paja frisyren när jag ska ut och festa. Risken för att det slutar med en vurpa har ökat ordentligt.

Via mina kontakter har jag hört om en sådan historia. En i staden boende herre hade köpte en ny fin cykel, många växlar och handbromsar som brukligt. Den skulle han ha bland annat för att kunna cykla fint till krogen om sommaren. Men det gick inget vidare. Första helgen blev det så hamnen, ett antal glas innanför västen och så hem på nya fina hojen. Men han fixade inte hålla ordning på bromsarna. Så det blev en krasch. Dessbättre klarade han sig med lindriga skador, men den nya cykeln hamnade på verkstad.

Slutsaten är lätt att dra. Cykla till och från krogen är ett bra val, men cykla gärna varje dag, så du blir en erfaren cyklist. Då klarar du säkert några pilsner, utan att färden slutar i diket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar