måndag 27 juni 2011

Vi har tillstånd av polisen...



Cykel- och gångbanor får man tydligen använda till lite av varje. Som här mitt på gågatan i Nyköping, har ett kabel-tv-bolag fått sätta upp ett försäljningsstånd. Konstigt ställe tyckte undertecknad, eftersom det trots allt är mitt i en korsning där en hel del cyklar och gångtrafikanter passerar.

Jag frågade en av försäljarna hur det kom sig att man fick stå mitt i gågatan.

- Vi har tillstånd av polisen, var svaret.

Tydligen får man ställa ut lite av varje på gång- och cykelbanorna om man bara frågar polisen. Ett partytält är tydligen helt i sin ordning. Cyklisternas framkomlighet är väl kanske inte så prioriterad, visar den praxis.

Visst ska kabel-tv-bolagen få sälja sina produkter, men kanske man kunde ha klivit lite åt sidan. Det finns ju massor av platser, som är mycket bätre än denna. För övrigt ser man partytältet på långt håll, och kan lätt undvika säljarnas övertalningsprat. Så det är egentligen inte ens något smart ställe att ställa sig på.

Tyckte att detta kunde vara värt att dokumentera med kameran. Men då blev det fart på den kvinnliga försäljaren. "Du får inte fotografera". Snabbt tog hon upp telefonen och ringde för att rapportera mitt tilltag. Exakt vad det jag inte fick fotografera framgick inte, men av hänsyn till kvinnan har jag maskat henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar