Trafiken i Nyköping domineras av bilar. Det finns politiska mål om att trafiken till 2030 inte ska vara beroende av fossila bränslen. Och vår stad mår inte bra av alltför många bilar. Det behövs en radikal omställning av trafiken, med färre bilar, mer cykling, mer kollektivtrafik. Allt för att skapa en trivsammare stad, med ett hållbart och klimatsmart resande. På bloggen granskar Björn Åslund denna omställning i Nyköping, oftast med cykeln som utgångspunkt.
söndag 3 juni 2012
Cykelbanan ska synas! Tydligt!
En ordentligt markerad cykelbana höjer cykels status och säkerhet. Den visar tydligt att detta är ett området för cyklar, och inget annat. Inte minst är det bra med tydliga cykelsymboler för att hålla borta gångtrafikanterna från cykelbanan.
Bilden ovan är inte från Nyköping, den är från Uppsala som jag besökte i helgen. Där har man uppenbarligen förstått vinsten med att separera cyklar och gångtrafikanter. Så tydliga cykelbanor har jag aldrig sett i Nyköping. Men jag är övertygad om att de behövs. För på våra blandade cykel/gångbanor är det ibland lite smårörigt med långsamma gångtrafikanter och snabba cyklister. Ingen vet riktigt var på vägbanan man ska gå eller cykla. Tack och lov är olyckor sällsynta, men ibland är det rörigt, och man tvingas bromsa och svänga.
Jag tror även att så här markerade cykelbanor med cykelsymboler skulle räcka långt här i Nyköping på en del ställen för att skapa en tydlig cykelbana. Jag tänker främst på Repslagargatan där det idag är ett misch-masch av korta stumpar av cykelväg som inte riktigt hänger ihop tydligt. Med bra vägmålning skulle deras samband bli betydligt bättre.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar