söndag 18 maj 2014

Cykling kan verkligen locka

17 maj i Nyköping. Solen vräker ned från en klarblå himmel. Grönskan är skir och alla färger så klara och distinkta. Inte vill folk till Torget idag för att titta på cyklar, alltså till Cykelns Dag som kommunen med flera ordnade? Där står väl några vilsna själar som inte vet vad de ska göra av dagen, tänkte mitt pessimistiska jag.

Men oj så fel jag hade. Sällan har jag sett så mycket människor på Stora Torget i Nyköping. Alla möjliga aktörer var där för att visa upp och prata cykel. Och nyköpingsbor i mängder slöt upp för att ta del av utbudet.

Kanske det faktum att cykling blev allt mer trendigt, ändå fick en del nyfikna till Torget. Säkert fanns där en och annan bilist som tröttnat på körandet, som smög runt där för att spana in något trevligt att trampa på.







Det fanns mycket att se, inte minst olika exempel ur den mångfald av cykeltyper som finns idag, för olika behov. Självklart elassisterade cyklar. Eller som här intill en rejäl lastcykel som också finns med elmotor. Rullar hur lätt som helst även med tung last.






Eller varför inte en liggcykel, som också kunde beskådas. Hur en sådan är för praktiskt vardagscyklande vet jag inte, men ruskigt snabba är de tack var lågt vindmotstånd. Så det är kanske främst något för långturer. Att man sitter skyddad under kaross, och inte blir blöt vid regn är förstås ett plus för en eventuell vardagscyklist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar