tisdag 14 december 2010

Ännu mer belysning, som inte behövs

Jag är inte den enda Arnöbon som reagerat på att det satts upp nya stolpar med belysning längs cykelbanan vid Arnöleden. Det är cirka 1,5 kilometer cykelväg som tidigare i år fick belysning. Så bra tänker väl de flesta, kanske utan att fundera över behovet. För så här ligger det till, enligt min uppfattning:
Cykelbanan ligger intill Arnöleden vars vägbana redan var belyst med gatubelysning. Det ljuset spillde över på cykelbanan som ligger upp till fem meter från vägen. Här har jag cyklat 100-tals kvällar i mörker, men jag aldrig - då menar jag allvar - funderat över att cykelvägen skulle har bristande belysning. Det finns inte heller några skumma ställen, buskage eller liknande, som kan skapa otrygghet. Cykelbanan går längs en väl trafikerad bilväg - och det är just denna cykelväg som många väljer på kvällen till Arnö för att slippa cykelvägen genom skogen!



Cykelbana som fått extra belysning


Cykelbanan har blivit något bättre upplyst, men det känns enligt min uppfattning totalt bortkastade pengar, om målet är att få flera att cykla. Det var knappast otryggt att cykla här tidigare, så det lär inte locka fler att lämna bilen för att cykla. Om målet är att bränna skattepengar, på investeringar för många 100.000 kr i lyktstolpar, och sedan höja elförbrukningen, så har man lyckats till 100 procent.


Cykelbana utan egen belysning. Inte kolmörkt direkt.

Och kommunen tänker fortsätta. Planen är att sätta upp fler lyktstolpar från korsningen Örstigsleden fram till Flättnaleden, en sträcka på 1,5 kilometer. Ytterligare pengar ska rulla till en näst intill meningslös åtgärd. Om det nu finns pengar till att förbättra för cyklisterna, finns det absolut andra åtgärder som är mycket mer angelägna. Till våren, eller när det blir ordentligt tö, så kommer bilder här på bloggen som visar på behov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar