måndag 20 juni 2011

Är det värsta Storgatan för cyklisterna?

I dagens SN är det en cyklist som på insändarsidan utgjuter sig hur hemskt det är att vara cyklist på gågatan Västra Storgatan i Nyköping. Det är virriga gångtrafikanter, mobilpratare, det är uteserveringar, som tydligen är i vägen för denna cyklist. Värsta Storgatan kan man tro...

Visst är det sant att man som cyklist måste ta det lite lugnt på denna gågata med cykelbana i mitten - och ibland går färden i zickzack mellan diverse hinder. Det är ju faktiskt lite folkliv här till skillnad från övriga Nyköping där det antingen är folktomt eller bara bilar.

Men oj vad förspänt vi cyklister har det ändå. Snabbt och smidigt når vi våra mål mitt i stan. Inga bekymmer att hitta p-platser, som de stackars bilisterna måste. Dessutom parkerar vi helt gratis och utan tidsbegränsning. Vi kan i princip cykla ända fram till dörren dit vi ska.

Jag hör mina gubbkompisar oja sig över att det är så svårt att handla på Systembolaget mitt i stan. Det är klart, om man nu envisas med att ständigt åka bil. Jag parkerar hojen strax utanför, tar min cykelväskor och fyller dem. Tack Västra Storgatan.

Bekvämt så det förslår. Vi cyklister är helt enkelt kungar i denna del av stan och har en mängd fördelar. Vad är problemet, att vi får väja för några virriga gångtrafikanter. Det kan man nog stå ut med.

Värre är det med vanliga cykelbanor ut till stadsdelarna, där gående och cyklister samsas på samma yta. Där vill man som cyklist braka på lite, och 25-30 km/tim är inte så svårt att trampa i. Då är riskerna för sammanstötning större, och inbromsningarna ett större störningsmoment på Västra Storgatan där man ändå måste ta det lugnt!

1 kommentar:

  1. Håller med dig Björn,
    Som cyklist på väster får man ta det lite lugnt, men det är knappast så kaotiskt som insändaren beskriver. Och som du säger så finns det fina fördelar med att välja cykeln till centrum och lämna bilen hemma.

    SvaraRadera