torsdag 23 juni 2011

Arbetstgivare, fixa bra cykelparkeringar!



Välordnat hos ABB Cewe - så här ska det se för att cyklisterna ska trivas.

Läser om en studie gjord av trafikverket som visar att cykelparkeringens utformning är viktig för att fler ska ta cykeln vid korta resor. En bra cykelparkering ska vara stöldsäker, ligga nära entrén, ha ordentligt med plats för cykeln och ha ett skyddande tak.

Då kan det vara intressant, att titta hur det ser ut vid Nyköpings arbetsplatser.

Häromdagen besökte jag Idbäckverket, Vattenfalls el/fjärrvärmeverk. Där var det föredömligt välordnat för mig som cyklist, ett fint cykelställ under tak alldeles intill entrén. Men cyklar då folk dit? Enligt uppgift är det 30 anställda vid anläggningen, men det stod bara en cykel i stället...

ABB Cewe i Spelhagsområdet har det välordnat cyklisterna, rejäla cykelställ med tak och inte långt in från entrén. Någon har tänkt, man kanske skulle höra med företaget?

I går kväll passerade jag Swenox den stora tillverkare av avgassystem, som ligger ute på Arnö industriområde. Där finns en jättestor bilparkering med 100-tals platser. Det verkar ändå som en del cyklar hit ut, för det står ett antal cyklar men i utkanten av parkeringen allra längst bort från entrén. Inget tak. Här kunde det alltså vara bättre, men ändå cyklar en del anställda.

Själv jobbade jag tidigare deltid som busschaufför hos Busslink. Vid garaget fanns cykelställ med tak och hyfsat nära entrén. Dock inte särskilt väl utnyttjat av mina kollegor, som gärna åkte bil fast de bodde ganska nära jobbet.

En bra cykelparkering är guld värd, men det krävs tydligen mer för att locka Nyköpingsbor att cykla till och från jobbet. Här tror jag faktiskt att en aktiv arbetsgivare kan bidra, genom uppmuntran att verkligen använda cykel för jobbpendlandet. Min uppfattning är att arbetsgivare som månar om personalens välmående och hälsa borde försöka uppmuntra till mer cykling. Sannolikt har man igen det, genom att anställda som ägnar sig åt vardagsmotion presterar lite bättre på jobbet (jag planerar att återkomma till detta ämne längre fram).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar