torsdag 8 december 2011

Bilisterna får halkbekämpning. Cyklister/gående får klara sig utan

Igår onsdag var det rejält halt här i Nyköping. Frosten hade lagt ett istäcke över hela stan. Var ute en sväng med bilen på morgon, då jag var tvungen att skjutsa en son till tandläkaren (han hade försovit sig). Bilvägarna var väl saltade på morgonen och ingen tendens till halka, vad jag kunde se. Bilen har inte dubbdäck, bara vinterdäck, så om det  hade varit isgata hade jag nog märkt det.

På eftermiddagen tog jag bussen till stan, och gick sedan hem. Jag gick längs Arnöleden, tog cykelvägen upp genom skogen och förbi Herrhagsskolan. Då blev det uppenbart hur usel halkbekämpningen är. Det var riktigt halt hela vägen, och jag var tacksam att jag lämnat cykeln hemma. Enda halkbekämpningen var lite sand som strötts ut, men den gjorde knappast någon nytta. Inget salt som kunde få bort isbarken.

Ska det vara så, att det ohållbara färdmedlet bilen, gynnas genom ordentlig halkbekämpning, men cyklister och gående som knappt lämnar några miljöavtryck, bara ska lämnas åt sitt öde. Inte att förvånas att många väljer bilen, om det är sådan prioritering kommunen gör.

Jag har tidigare hyllat Nyköpings kommun för bra vinterväghållning på cykelbanorna. Men det här var ett riktig bottennapp!

Björn Åslund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar