Men cyklingen är ändå på uppgång, om man blickar bortom vintern, om man ser lite långsiktigt. Det uppger i alla händelser branschorganisationen Svensk Cykling. Man uppger att försäljningen av cyklar ökar kraftigt, plus 10 procent senaste året. Svensken köper också mer påkostade cyklar, och intresset för cykelmotionslopp har exploderat.
Ska man då tro Svensk Cyklings siffror? Det ligger ju lite i organisationens intresse att visa att cyklingen är inne, och på uppgång. Jo, man får många signalera att cyklingen är uppåt. Det är nog snart bara i Nyköping, man inte hör något om cykelvågen.
Men cyklingsvågen är i mycket ett storstadsfenomnen. Så här skriver Svensk Cykling: Att cykelpendlandet ökat de senaste åren märks tydligt inte minst i de större städerna. I Malmö tar i dag 40 procent av invånarna cykeln till arbetet eller skolan. I Stockholm cyklar 150 000 cyklister – varje dag. Motsvarande siffra för Göteborg är cirka 105 000 cyklister per dag.
Det är inte riktigt samma skjuts i de mindre städerna. I Nyköping är det nog inte mer än 10-20 procent som cykeln till arbetet eller skolan. Men vi kan räkna med att samma cykelutveckling även här, märkligt vore väl annat med de enorma fördelar som cyklingen har. Frågan när?
Björn Åslund
Det är inte riktigt samma skjuts i de mindre städerna. I Nyköping är det nog inte mer än 10-20 procent som cykeln till arbetet eller skolan. Men vi kan räkna med att samma cykelutveckling även här, märkligt vore väl annat med de enorma fördelar som cyklingen har. Frågan när?
Björn Åslund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar