fredag 6 juli 2012

Trängd ut i glassplittret...

Hade tänkte ta en rejäl cykeltur ut på landet utanför Nyköping. Laddat cykelväskorna med regnkläder, mat och vatten. Trampade iväg med efter drygt en mil var det slut. Luften ur bakdäcket var borta.

Vad som hänt? Jo, jag cyklade på en glest trafikerad ganska smal asfalterad väg, med 80 km/tim som hastighetsgräns. Ser att det kommer en bil från motsatta hållet, och samtidigt en bakifrån. Vägen är så pass smal att bilisten bakifrån borde ha saktat in, istället för att stå på. Bilarna möts precis i höjd med mig, och jag trängs ut så långt till höger som är möjligt, för att känna mig säker. Och där ligger en hög med krossat glas, som inte fanns en chans att undvika. Efter någon kilometer är alltså luften utpyst och borta.

Jävla bilist som inte kan sakta in när det är möten och cyklister på smala vägar. Jävla idioter (förmodligen i bil) som kastar ut glas på vägbanan.

Cykeln var totalt obrukbar. Cykelpumpen funkade inte för att fylla däcket. Jag blev tvungen att ringa hustrun, som kom med bil för att hämta den nödställde mannen. Ibland kan det vara bra med bil, men bara ibland. Tack Maria.


Tack och lov är nu punkteringar väldigt sällsynta för min del. Men när upphovet är slamsiga och nonchalanta bilister, ja då gräver jag upp stridsyxan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar