lördag 27 oktober 2012

Gäller inte lagen racercyklar?

Har vid ett antal gånger blivit omkört av smygande racercyklister. Stört mig på att de inte använder cykelns ringklocka för att varna att de kommer bakifrån.

Lagen säger att en cykel ska ha ringklocka. Så är det i alla beskrivet på Transportstyrelsens hemsida.

Men jag får en känsla av att väldigt många racercyklar saknar ringklocka. Har de dispens från lagen? Eller skiter de i lagen, de som tillverkar och säljer racercyklar. Eller är det köparna som plockar bort denna, denna lilla onödiga, i deras ögon, manick?

Någon som vet varför detta oskick fått breda ut sig?

2 kommentarer:

  1. Självklart har jag som racercyklist inte någon ringklocka! :)
    Sedan är väl inte "oskicket" att inte ha ringklocka som är det största problemet utan det är väl alla IDIOTER som inte kan placera sig rätt på cykelvägar osv. Alla som brister i uppmärksamhet på att de faktiskt är ute och går i "trafiken". Det gäller även de man möter på en cykel-/gångväg. "Stora familjen" som går i en klunga och vägrar flytta på sig, alla stavgående som går i dubblel-trippelbredd, på fel sida, går med hund på en sida och barnvagn på den andra med sig själv i mitten och en mobil som tar all uppmärksamhet...osv osv osv...
    Använder man ringklockan blir dessutom folk som yra höns och springer hit och dit alternativt blir jättearga för att de tror att de får en reprimand från en fartdåre som "tror att han äger vägen"...här går minsann JAG och jag betalar skatt precis som alla andra och ingen ska tvinga MIG att flytta på MIG.
    Ja, du ser...det är inte så enkelt. Bäst är att cykla racer på vägen och låta yrhönsen och långsamcyklisterna hålla till på gång-cykelvägar.
    Så "oskicket" att inte använda ringklocka är inget stort problem. Problemet är att folk tror att de inte behöver bry sig om någon annan när de är på en cykelbana.
    Christer Matsson

    SvaraRadera
  2. Tycker det funkar rätt bra att använda ringklockan när man närmar sig gående som behöver flytta på sig. Aldrig att de verkar irriterade. Fast jag inser att man inte ska tokplinga, det verkar lite aggresivt.

    Fast de som går på cykelbanorna här i Nyköping kanske inte betalar skatt, därför bryr de sig inte ;-)

    SvaraRadera