Idag kan vi läsa i DN.se att Stockholm planerar att bygga cykelbanor för 246 milj kr de närmsta åren. Det låter ju som rejäl satsning, och utslaget per innevånare (cirka 870.000) blir det cirka 283 kr.
Egentligen en ganska blygsam satsning om man jämför med den enorma bilsatsning som planeras med Förbifart Stockholm, som har en prislapp på 28 miljarder kr (28000 miljoner), alltså mer 100 gånger än cykelsatsningen.
Denna jämförelse kan ju tolkas på lite olika sätt. Antingen så att Stockholms politiker är grovt snåla mot cyklisterna, eller så att biltrafiken och dess framkomlighet är fruktansvärt kostsam i jämförelse med cyklisternas behov. Jag håller på den senare... (Möjligt att jämförelsen mellan Förbifarten och Stockholms cykelsatsning haltar en aning, för Förbifarten gäller ju hela länet, och cykelsatsning gäller specifikt Stockholms stad. Men ändå...)
Vad skulle då en liknande cykelsatsning innebära för Nyköping, alltså om Nyköpings rödgröna politiker lade upp 283 kr per innevånare (cirka 52000 st) för nya cykelbanor. Jag kommer fram till 14,7 milj kronor. Exakt hur mycket kommunen satsar på cykelinfrastruktur i Nyköping är svårt att få grepp om eftersom satsningar görs av olika politiska organ, men jag uppskattar det till några miljoner om året.
Nästan 15 milj kr. Där kära politiker, där har vi en ribba att sikta mot, och helst gärna hoppa lite över. För Nyköping ska väl också bli en riktigt bra cykelstad?
Länk till Dn.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar