Foto: Jarl Åslund |
Men på cykelbanan var det fritt fram visar bilden tagen av min son, som helst cyklar oavsett väder.
Av denna olycka kan man dra två slutsatser. Den självklara är att cykel är ett smidigt och framkomligt transportmedel i de flesta situationer.
Den andra slutsatsen handlar om hur illa det är ställt med framkomligheten och känsligt trafiksystemet till Arnö är, beroende på det stora bilberoendet. Stadsdelen är klappar ihop om inte biltrafiken fungerar, eftersom majoriteten använder bil till i princip allt en bil kan användas till.
Med bara en fungerande tillfart till stadsdelen och tvärstopp där, så finns ingen annanstans att ta sig till och från.
Andra möjliga vägar finns dock, dessa har dock blockerats av olika anledningar. Vid Mejramsvägen, som är vändhållpats för bussen, har det tidigare funnits en genomfart för bussarna. Där är det nu helt stoppad för all trafik, bland annat då man inte vill slippa genomfartstrafik på gatan utanför. Istället blir det desto mer trafik på Örstigsleden förbi Herrhagen där det också rör sig en del människor. Och en hel del omväg för biltrafik som ska mot Oxelösund och Arnö industriområde.
Strandvägen, som inte är färdigbyggd, är inte heller avsedd för biltrafik skulle kunna vara en alternativ tillfart till Arnö. Men det verkar inte bli så, det ska bli en cykelväg till Arnö, som inte riktigt är färdigbyggd.
Att inte biltrafik släpps fram på denna blivande lokalgata, har att göra med att boende i området inte vill ha trafik utanför husen. Istället tvingas bilarna köra på andra gator en längre sträcka, och störa andra boende.
I båda dessa fall är det vissa boende som skonas från biltrafik, medan andr får stå ut med desto mer trafik. Förefaller som någon slags ogenomtänkt suboptimering. Med följden att Arnö bara har en tillfart och väldigt sårbart för trafikstopp.
Ambulans och brandbilar? Jo, förmodligen kan de forcera de hinder som finns uppsatta vid Mejramsvägen och Strandvägen, men har de otur fastnar de i det bilkaos som snabbt kan uppstå om det vill sig illa.
Bra skrivet!
SvaraRaderaMycket bra att någon skrivet om Nyköpings konstiga vägplaneringar.
SvaraRaderaHej
SvaraRaderaHåller helt med. Trafiksituationen i nyköping är dåligt planerad med avstängda gator samt ombygda sådana som försämrar framkommligheten.
Ta repslagaregatan från öster sett, en fil vad händer om någon får stopp och sedan vill ett utryckningsfordon komma fram.........
Bra skriven artikel även om jag inte håller med dig om hur trafiken och alla trafikanters framtid borde se ut...
SvaraRaderaHej Björn! Fortsätt kämpa för fler cyklister! Jag är övertygad om att det är den bästa vägen för förbättrad folkhälsa och miljö!
SvaraRaderaHär i Västerås har vi ett väl utbyggt nät av gc-vägar och staden är väldigt bra på info om bl.a. snöröjning. Både genom facebook och vinterdagboken på stadens hemsida.
http://www.vasteras.se/bobygga/gatorochtrafik/snoochhalka/Sidor/vinterdagbok.aspx
Det finns även karta över prioriterade gc-vägar som plogas omgående vid snöfall!
Kör hårt!
/Robin, cyklist i Västerås
Det är ju för väl att olyckor inte sker så ofta... Hoppas att det löste sig... Nästa gång kanske man kan tänka sig att leda tillbaka trafiken via cykelvägen? Men den kanske inte plogas på vintern?
SvaraRaderaCykelvägarna plogas på vintern, det sköter Nyköpings kommun i stort sett riktigt bra. Så välkommen du "Anonym" på cykel. Trafiken via cykelvägen, ja det var ett påhittigt förslag.... ;-)
SvaraRaderaIaf en temporär lösning för att lösa tillfälliga proppar?
Radera