tisdag 2 april 2013

Hur uselt kan en cykelväg vinterväghållas?

Kunde skötas bättre!


Vid Arnö industriområde vägen mot Oxelösund finns en brant backe med en viadukt över järnvägen. Här är för närvarande väglaget minst sagt ruttet. På en sträcka av 30-40 meter i utförsbacken är det bara is. Ingen sand eller grus, för att bättra på väglaget för cyklisterna. Bara is och i en kraftig nedförsbacke.

När jag kom för att dokumentera med kameran var det en ung kvinna som kom stapplande på isen. Igår såg jag ett gående pensionärspar som klättrade på drivorna för att komma förbi. Några av cyklisterna som kom brakade rätt på och klarade sig. En annan cyklist valde att kasta sig ut på bilarnas körbana när han såg den glänsande lätt gropiga isen.

Problemet med platsen är att den ligger i skugga större delen av dagen. Det tar alltså lång tid för gumman tö att göra sitt jobb. Dessutom lutar det så att smältvattnet rinner ut på cykelbanan och så fryser det på kvällen.

En cykelbana i detta enbarmliga skick är ju en garanti för att osäkra cyklister håller sig borta. Det blir bilen istället, om man inte är entusiast eller vanecyklist. Och ett är så säkert, här ute vid industriområdet är det mycket bilåka.

Denna cykelbana verkar lätt bortglömd av kommunens tekniska förvaltning. Sand eller grus finns, men den har legat där länge och sjunkit ned i isen och gör ingen nytta. Någon ny sandning har det antagligen inte varit sedan senaste snöfallet, och det var ju en tid sedan.

Det går att hitta ett antal liknande ställen på cykelbanorna runt om i Nyköping. Det är platser som ligger i skugga eller inne i skogen, där töandet går långsamt och solen inte torkar upp. Där finns det is och snö flera veckor efter att övriga cykelbanor fått barmark. Och där behövs lite extra skötsel med sand eller skrapning.

Det skulle inte vara så svårt för kommunens tekniska förvaltning att en gång för alla kartlägga dessa utsatta sträckor, och sedan varje år i mars/april göra några extra insatser där. Så skulle mycket vara vunnet för att locka fler att börja cykla åtminstone på våren. 

Och framför allt skulle olyckor kunna undvikas. Läser en rapport från VTI just nu (Cyklisters singelolyckor VTI rapport  779), och framgår att bland svårt skadade cyklister så är bristande drift och underhåll den vanligaste orsaken. 27 procent av olyckorna kan relateras till drift och underhåll, och ishalka pekas här ut som den vanligaste enskilda problemet.

Här struntar alltså kommunen i att försöka förebygga den absolut vanligaste orsaken till allvarliga cykelolyckorna. Inget som direkt tyder på att kommunen tar cyklisternas behov på allvar.

Härmed hoppas jag att detta var säsongens sista bloggpost om slarvig vinterväghållning. Nu ska väl ändå våren komma igång?

1 kommentar:

  1. Erik Johansson2 april 2013 21:45

    Det verkar inte vara spårigt iaf, här har du härliga bilder från Stockholm. ~10-20m av djupa isiga spår.

    Jag undrar hur de ska sköta detta, det handlar kanske helt enkelt om att se till att röja bort snön extra noga på dessa ställen innan isen uppstår. När isen är där är det väl näst intil omöjligt att få bort.

    SvaraRadera