måndag 9 november 2015

Retorisk satsning på cyklingen...

I mitt förra blogginlägg (om cykelöverfarten till Rosvalla) konstaterade jag att det var svårt för Trafikverket att skaka fram de miljonanslag, som behövs för att kunna samfinansiera en tunnel under Lennings väg. Det behövs troligen 11 milj kr från Trafikverket, men de pengarna verkar infrusna....

Men frågan om är det verkligen är någon brist på ekonomiska resurser från statens håll. De visar sig att regeringens budget för de kommande åren innebär en rejäl uppryckning av investeringar till vägar. I höstbudgeten ökar investeringar i vägar mycket kraftigt från 3,5 till 13,8 miljarder kronor år 2019. Det innebär alltså att man vill satsa ordentligt på framkomligheten för bilar och lastbilar. Och ökad framkomlighet och ökad kapacitet på vägnätet har ett direkt samband med mängden trafik. Ökar man kapacitet, så kommer fler att utnyttja vägarna. Regeringen bygger alltså för att öka biltrafiken.

Det är bara att konstatera att betongpartiet socialdemokraterna inte tagit något inflytande av miljöpartiet i denna del av budgeten. Jag har väldigt svårt att tro att MP aktivt har manat fram denna del av budgeten.

Vad har då cykeltrafiken fått i budgeten? 100 milj kr har gått till cykelfrämjande åtgärder. Alltid något med tanke på att det är ett nytt anslag. Men samtidigt småsmulor med tanke på hur eftersatt cyklarnas infrastruktur är och hur oerhört mycket som satsas de kommande åren för att bygga vägar för bilarna.

En sak är säker. Statliga anslag finns till väginfrastruktur, men anslagen riktas mot de ohållbara transporterna. Om det skett en prioritering för cyklarna, så är det nog mest bara en retorisk satsning. Vi som cyklar kräver mer än ord, vi kräver säkra och snabba cykelvägar. Då krävs ett antal miljarder.


1 kommentar:

  1. Trafikverket får väl bygga en vägtunnel under cykelvägen och ta av vägbudgeten, trevligare att cykla ovan jord med.

    SvaraRadera