söndag 14 februari 2016

"Äsch, ingen fara om grenarna sticker ut, det är ju bara en cykelbana"

Var ute på cykelbanorna på söndagen. I stora drag var det snyggt plogade. Bra jobbat.

På hemvägen trampade jag cykelvägen längs Arnö Strandväg (den som passerar äldreboendet Myntan). Strax innan man kommer fram till egentliga Arnö tornar det upp sig en rejäl rishög vid sidan av vägen. Men den är slarvigt upplagd, åtskilliga grenar blockerar cykelbanan helt, så jag tvingas ut på gatan. Ingen problem just nu, eftersom det vara ljust och ingen trafik på vägen.

Synlig i dagsljus, men knappt alls på kvällen.

Men jag mötte samma grenhög för några dagar sedan. Då var det mörkt, och jag hade riktigt god fart på cykeln. Jag hade ingen aning om vad som väntade längre fram, men där låg grenarna och avverkningen, inte utmärkta eller skyltade på minsta sätt. Mörkt var det som sagt, och grenarna inte precis ljusa. Men cykeln har bra belysning, så upptäckte jag dem. Och riktigt effektiva bromsar, vilket kom till användning. Det hade kunnat sluta värre.

Vad fan.... Hur man nu komma på tanken att blockera cykelbana, utan att sätta ut någon varningsskylt eller liknande? Eller kanske man kunde vara lite mer uppmärksam när man lägger upp avverkningsresterna, så att de inte spretar ut på cykelbanan.

Om något vibrerade i entreprenörens hjärnceller, så var det väl ungefär så här:

"Äsch, ingen fara om grenarna sticker ut, det är ju bara en cykelbana"

Jag inbillar mig inte för en sekund att en skogsentrepnör, skulle få för sig att blockera en bilväg på detta sätt. Vräka ut massa grenar i trafiken, så att fordonen tvingas ut i en annan fil. Men på cykelvägen är det tydligen inte något större problem. Kanske speglar detta synen på cykling, något som knappt någon ägnar sig åt, och cyklar de så går det så sakta, att de hinner stanna. Hur fel kan man tänka?

Jag felanmäler detta till kommunen, och förväntar mig att det är upprensat på måndagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar