tisdag 15 februari 2011

Cykelhandlare Robert Holmér: "Fler skulle cykla med bättre snöröjning"



Cyklparkeringarna snöröjs dåligt konstaterar Robert Holmér.

Nyköpings cykelbanor snöröjs för det mesta bra om vintern. Men i övrigt är det mycket brister i snöröjning, som gör cyklandet vanskligt om vintern. Med bättre vinterväghållning skulle säkert fler cykla. Saltning av cykelvägarna för att hålla undan isbark, är ett förslag från cykelhandlaren Robert Holmér.

Jacks cykel har funnits sedan 1959 i Nyköping. Länge drevs det av Jack Holmér, men nu är det sonen Robert Holmér som basar för företaget.

Robert är utan tvekan en cykelentusiast. Han cyklar själv nästan alltid. Inom staden är bilen bara för undantag, som när tunga saker ska transporteras. Robert är fylld av synpunkter på hur Nyköping ska kunna bli en bättre stad för cyklisterna. Välformulerat och genomtänkt kan han argumentera för olika förändringar som skulle göra stadens cykelliv lite lättare. Mycket är förstås uppslag han fått genom prat med kunderna.

Först frågan varför Nyköpingsborna cyklar så lite:

- Bekvämlighet spelar in. Man vill inte bli svettig eller rufsig i håret. Men jag tror många ljuger lite för sig själva, de inser att de borde cykla av hänsyn till ekonomi och hälsa.

Att verkligen börja cykla kan vara svårt för inbitna bilister. Det behövs en rejäl kick för att komma igång. Men det går, menar Robert och drar ett exempel:

- En av mina kunder är en chaufför, som blev av med körkortet och blev arbetslös. Han hade inte cyklat sedan han var ung, men blev nu tvungen att cykla för att kunna ta sig fram. Han hade inget val, men upptäckte verkligen att det fungerar med cykeln. Nu kör han Vätternrundan och är extremt vältränad.

Själv trodde han höjda bensinpriser som svider i plånboken skulle locka fler ta cykeln, men någon tydlig reaktion har han inte sett. Han säljer ungefär lika många cyklar per år. Något som ökar är dock kundernas intresse av att få bra service på cyklarna.

- De senaste åren har synts tydligt att kunderna kostar på service. Idag vårdar man sin cykel. Det är skillnad mot 90-talet då vi mest sålde nytt.

Han konstaterar dock att renovering och lagningar av gamla cyklar pekar på en rädsla för stölder och förstörelse. De som cyklar till busstationen och centralstation, och andra centrala cykelparerkingar vågar inte ha en snygg och fräsch hoj, som det är en större förlust att bli av med.

- Ska vi få folk att ställa bilen och pendla med tåg, så måste man kunna låsa cykeln på ett vettigt sätt. En bevakad cykelparkering vore det bästa, säger Robert och hänvisar till att sådan finns och funnits i flera större städer med mycket buss- och tågpendlare. Robert har haft frågan upp med kommunen, men inget har hittills hänt.

Frågan vilar förmodligen i väntan på Nyköping ny resecentrum som ska samla buss och tågtrafik på en plats. Planarbetet pågår för resecentret, så här måste cykelintressena bevakas, så att det blir tryggt att lämna ifrån sig cykeln.

Det verkar som en naturlag att cyklisterna blir färre på vintern. Men kylan ska egentligen inte kräva att man avstår från cyklandet. Robert menar att det inte är brist på väl fungerande vinterutrustning. Det finns bra kläder som fungerar i ett kallt klimat, och numera även värmande mössor som passar under cykelhjälmen.

Hindret för vintercyklingen tycks främst handla om snöröjning. Som flitig cyklist har Robert bra koll på hur det har fungerat. Och det är minst sagt ett blandat betyg. De separata cykelbanorna har för det mesta varit välplogade i vinter, men det finns ändå en rad brister i snöröjningen som bidrar till att många avstår cykeln. För cyklarna lämnar ibland cykelbanorna och hamnar på det övriga vägnätet.

- Snöröjningen på innerstadens gator har varit en katastrof i år. Det är värre i år jämfört med förra vintern som också var svår.

- Man plogar för sent och tar inte bort snön innan den packas hårt.

Höga vallar och stora drivor som plogats ihop vid korsningar och övergångar mellan väg och cykelbanor, är ett annat störningsmoment, anser Robert.

- De här drivorna i korsningarna gör att cyklisterna inte syns, det är en trafikfara.

Sedan har han noterat bristen på samordning mellan olika vägansvariga. Ett riktigt trist exempel som han sett fler gånger är vägverket som plogar väg 53 mot Eskilstuna. I stadsdelen Oppeby har man då plogat så 53:an så ordentligt så att snön sprutat upp gå gång- och cykelvägen, så den blivit oframkomlig.

Robert konstaterar att cykelparkeringarna alltför ofta är översnöade, de röjs sällan trots att det borde vara ett snabbt jobb att utföra med de maskiner som används.

Han vill tycker ambitionsnivån för vinterröjningen ska höjas. Han drar sig inte för att ta till ett radikalt förslag, att skulle kommmun ta till salt för att hålla undan den spåriga isbark som bildas efter tö, och som tidvis kan göra cyklandet osäkert och vingligt.

- Även gående skulle ha glädje av detta, menar Robert som dock är medveten att saltet kontroversiellt då det är skadligt i naturen.

-Men jag tror nyttan överväger nackdelarna. Får vi fler som ställer bilen och börjar cykla är mycket vunnet, anser han.

Betyget för Nyköpings cykelvägnät blir “hyfsat”, även om han beskriver situationen för cyklister i innerstaden som “lite rörig”. Han skulle gärna se ett mer tydliga cykelvägar på en del utvalda ställen i Nyköping, åtminstone där de korsar bilvägar. Det skulle höja cyklisterna status och gör dem synligare i trafiken. Han blickar mot Danmark där man ofta har en tydlig rödfärgad beläggning som gör att bilister blir varse att här färdas cyklar.

- Så jag vill ha en lagändring, så att cyklister i korsningar och vid överfarter blir likställda med gångtrafikanter på övergångsställe, så att bilisterna alltid ska väja för cyklisterna. Dagens regler för cyklister gör det rörigt, anser han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar