Dyr soppa, som kan bli ännu dyrare.
Jag vet inte om det finns en direkt koppling mellan dyr bensin och ökat intresse för cykling, men något samband borde det finnas. I alla händelser har vi den märkliga situationen på oljemarknaden, att oljepriset är högt (nu nära 100 dollar) trots att konjunkturen är vacklande i stora delar av världen och att det inte är “driving season”, i klartext sommar när folk kör mycket bil. Bensinpriset ligger på en relativt hög nivå, på många mackar över 13 kr/litern.
Blir det fart på världskonjunkturen så lär efterfrågan och priset pressas uppåt. Det är dock osäkert om konjunkturen skuttar igång på allvar, eftersom ett ökad oljepris också kan dämpa den.
Mer sannolikt som drivkraft mot högre bensinpris är sommarsäsongen, som regelmässigt pressar upp priset på grund av hög efterfrågan.
Dyr bensin skulle kunna vara ett skäl till att ersätta en del kortare resor med cykel. Resor på några kilometer inom Nyköping kan enkelt flyttas över till cykeln. Frågan är dock om de inbitna bilisterna i Nyköping kan bli så hårt pressade av dyr bensin att de flesta börjar cykla. Sannolikt kommer flertalet fortsätta tanka och köra som vanligt, även om det innebär stora ingrepp i plånboken. Åtminstone på kort sikt.
Men det räcker med att 5-10 procent av bilisterna ställer bilen ofta för korta resor, för att det bli ett tydligt tillskott av cyklister.
Frågan bilister som mer eller mindre tvingas till cykeln på grund av höga bensin/dieselpriser har också en långsiktig dimension. Peak oil - alltså den tidpunkt där världen passerar toppen av oljeproduktion - kan redan vara passerad. Sannolikt är det peak oil - global oljebrist - som pressar upp priserna, och det kommer att accentueras under de kommande åren. DN.se har försökt att få kläm vartåt det lutar med oljepriserna.
Det kommer att bli allt dyrare att tanka och köra bil på lång sikt. Sannolikt väntar en rejäl tillväxt av cyklingen framöver. Om floden av bilar, blir en flod av cyklar, blir det trångt på våra cykelbanor! Kanske dags att börja planera och bygga för denna framtid, istället för att bygga vägar, parkeringsplatser och externa handelsplatser, vilket bara är en fortsättning på den återvändsgränd som det totala bilberoendet är.
Vi får hoppas på ett riktigt uppsving för cykeln i Nyköping till sommaren! Jag vet iaf. en som kommer att ta cykeln mer än bilen i år :)
SvaraRadera