Trafiken i Nyköping domineras av bilar. Det finns politiska mål om att trafiken till 2030 inte ska vara beroende av fossila bränslen. Och vår stad mår inte bra av alltför många bilar. Det behövs en radikal omställning av trafiken, med färre bilar, mer cykling, mer kollektivtrafik. Allt för att skapa en trivsammare stad, med ett hållbart och klimatsmart resande. På bloggen granskar Björn Åslund denna omställning i Nyköping, oftast med cykeln som utgångspunkt.
fredag 25 februari 2011
Cykelhandlare Jimmy Bjöörn: “Bygg säkrare cykelparkeringar”
Oron för cykelstölder gör att en del tvekar att välja cykeln i Nyköping, anser cykelhandlare Jimmy Bjöörn. Det krävs bättre cykelparkeringar, gärna inhägnade och låsta tycker han.
Jimmy Bjöörn är cykelhandlare i tredje generationen. Firman grundades av hans farfar på 1941 i Oxelösund, men 1946 flyttade den till Nyköping och tog namnet “Bjöörns cykel”. Här har många Nyköpingsbor inhandlat sina tvåhjuliga fortskaffningsmedel. År 2010 såldes runt 1000 cyklar här, vilket är en ökning om han ser tio år tillbaka, då firman sålde ungefär 800 cyklar om året.
- Det cyklas nog mer här i Nyköping än för tio år sedan, men även bilarna har ökat i antal, konstaterar han.
Anledningen till att vi intervjuar Jimmy Bjöörn är förstås att man som cykelhandlare har god inblick i hur staden fungerar - och inte fungerar - för cyklister. Han möter varje år en mängd kunder vars berättelser ger konkreta och bra exempel på saker som skulle kunna förbättras, och därmed också sänka ribban för att välja cykel för förflyttningarna.
Att det åks en hel del bil i Nyköping, och inte så mycket cykel i jämförelse med andra städer, är han medveten om. Jimmy Bjöörn tror bilen väljs mycket för bekvämlighetens skull, även om det i en del fall faktiskt kan gå fortare att cykla, åtminstone på kortare sträckor inom staden.
Samtalet kommer att handla en del om cykelstölder. Enligt Jimmy Bjöörn stjäls det en hel del cyklar i Nyköping, och han får ibland reaktioner på detta från kunder:
- Jag möter en del kunder som har inställningen att cyklar bara stjäls. Då vill de inte kosta på sig en fin cykel, de väljer en billig eller begagnad cykel.
Han kan peka ut några stöldutsatta platser i Nyköping; tågstationen, busstationer och kring skolorna. Vid Nyköpings lasarett stals tidigare mycket cyklar, men där har man ordnat ett låst och inhägnat område för cyklarna, vilket gjort att stölderna blivit betydligt färre.
- Det försvinner faktiskt en del cyklar under dagtid vid skolor. Det är ingen som reagerar om någon lyfter iväg en cykel och hakar den på en bil. Man kan ju tro att det är en förälder som hämtar sitt barns cykel.
Hans förslag för att motverka cykelstölder är en annan typ av cykelställ. De ska vara utformade så att man kan låsa fast ramen, inte bara framhjulet, med bygellås eller slanglås. Det kunde ordnas av kommunen på de mest utsatta cykelparkeringarna på stan.
Nyköpings kommun sköter cykelbanorna bra med plogning och sandning, är vår erfarenhet. Men kommunens val av material för halkbekämpning, en form av vass stenkross, ger klart ökad risk för punktering, anser Jimmy Bjöörn. Och punktering är som bekant ett surt irriiationsmoment för cyklisten
- Störst risk för punktering är det när snön precis smält undan och innan man hunnit sopa upp gruset. De vassa stenkrossen letar sig in i däcken, och vi får in klart fler punkteringar.
Punkasäkra däck!
Om nu inte kommunen kan hitta bättre halkbekämpningsmaterial, så är cykelhandlarens lösning att erbjuda kunderna punkteringssäkra däck. Bloggaren själv har goda erfarenheter av den typen av däck, de är ingen fullständig garanti mot punktering, men håller betydligt bättre än vanliga däck. Merkostnaden för punkteringsäkra däck är cirka 120 kr/styck hos Bjöörns cykel.
Hur ser han då på behovet av förbättringar i Nyköpings cykelbanor? Jimmys svar utgår från sin egen närmiljö, han bor i Bergshammar några kilometer väster om stadens yttre gräns. Dit går en tvåfilig landsväg med vägrenar, med högsta tillåtna hastighet 70 km/tim.
- Det är bara cykelbana på delar av vägen dit ut, kanske halva vägen. Det finns en del som vill kunna promenera och rulla barnvagn här också.
Ett speciellt orosmoment för de oskyddade trafikanterna på Bergshammarvägen är provkörningen av bilar. Det finns en rad bilfirmor i området, och en del av provförarna gasar på alldeles för mycket utan hänsyn till fartgränser och oskyddade trafikanter på vägrenen.
Cykelfärden från Bergshammar in till stan innebär också passage över Västra viadukten. Här tvingas cyklarna och cykelbana korsa den livliga biltrafiken. Någon bra lösning tycks inte i sikte ännu.
- Man ska inte behöva korsa hårt trafikerade vägar. I en del fall är cykeltunnlar under bättre, säger han och konstaterar att sådana finns redan på några ställen i Nyköping.
Cykelbanor från Nyköpings småorter är något Jimmy Bjöörn tror skulle få fler att välja cykeln, även om avstånden är rätt långa, över en mil. Ett exempel är Stigtomta; där man vid cykling in till Nyköping tvingas hålla till godo med vägrenarna på en väg med 90, och där många gärna kör ännu fortare. Där skulle det vara bättre med en separat cykelbana, anser han.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar