torsdag 19 maj 2011

Bildbevis: Här kommer cyklar att krocka

Cykelvägen från Nyköping ut mot Gumsbacken, och vidare mot Bergshammar, har en riktigt usel lösning där cykelvägen strax innan Gumsbacken går i tunnel under bilvägen. Det går nedför, vilket ger bra fart, och sedan kommer en tvär vänsterkurva som leder in i tunnel. Kommer man från stan är farten så god, att man gärna genar över i vänster cykelkörfält, och det strax innan det mest skymda partiet i kurvan.

Jag blev tipsad om denna trafikfälla häromdagen av en annan inbiten cyklist. Tog med mig kameran när jag ändå hade ärenden åt det hållet. Jag hann stå 7-8 minuter (innan batteriet i kameran dog) och under den tiden passerade 4 cyklister. Två mot Gumsbacken, två in mot stan. Både två på väg mot Gumsbacken lyckades med den farliga bedriften att gena över i mötande vänster körfält, precis där sikten framåt är som mest begränsad (och jag lyckades plåta bägge). Och från andra hållet kom cyklister från Gumsbacken, också med god fart tack vare att det går nedför. Som tur var inte samtidigt.


Full fart ut mot Gumsbacken/Bergshammar, då är det lätt att gena över i mötande cykelkörfält. Plåtade ytterligare en cyklist här, också i fel körfält.



Och från Gumsbacken kommer också cyklisten i god fart. Stor krockrisk.

Märkligt hur en sådan trafikfälla får finnas kvar år efter år. Denna underfart är uppenbart totalt felkonstruerad, eftersom den tvingar över cyklisterna ut mot Gumsbacken över i mötande körbana.

Med all sannolikhet har här varit incidenter. Några allvarliga olyckor känner jag inte till, men det kan inte vara annat än en tidsfråga innan det blir en rejäl frontalkrock mellan cyklar här. Det som räddat situationen är det är ganska få cyklister här. Det stora avståndet ut till Gumsbacken, ett par kilometer, gör att de flesta nyköpingbor väljer bilen. Tack och lov, får man väl säga denna gång.

Konstruktionen på denna gång- och cykelväg behöver helt klart en rejäl ombyggnad. Kurvan måste rätas ut på något sätt, kanske cykelbanan behöver breddas. Det kanske krävs varningsskyltar.

Utformningen är helt klart så dålig att kommunen som väghållare riskerar åtal för vållande till olycka, om det skulle bli en ordentlig krock med personskador. Visserligen skulle säkert den cyklist som genat i kurvan formellt sett anses var den som orsakat olyckan, men om nu väghållaren lyckats prestera en dödsfälla till vägkonstruktion, så måste man åtminstone betraktas som medskyldig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar