I dagens SN (papperstidningen) berättas om den besvärliga trafiksituationen i Nyköping, det är bilköer under morgon och eftermiddagar som gör att det segt för bilisterna att ta sig fram. Staden har fått fler innevånare och fler bilar följer med det.
Beslutsfattarna vid kommunen har inga klockrena förslag på hur trafiken ska kunna flyta bättre. Det pratas om Hamnvägens förlängning, och om nya rondeller. Det finns en förhoppning om att ett nytt resecentrum för tåg och bussar ska bidra till att avlasta trafiken. Men det kräver rejäla investeringar, och det är oklart hur många år det dröjer innan allt är på plats. Dessutom framgår att det är osäkert om dessa förändringar i trafiken verkligen ger bättre flyt.
I SN-artikeln talas om att cykelvägarna ska utvecklas. Men då kan jag avslöja något som stadens cyklister redan känner till. På de befintliga cykelbanorna flyter trafiken väldigt fint. Det rullar på i 20-25 km/tim utan större ansträngning. Och det finns plats för fler cyklister, utan att det skulle uppstå några trängselbekymmer.
Visst skulle cykelbanorna kunna bli bättre och fler, men de är inte i något miserabelt skick. Nyköping är i stora drag en riktig bra cykelstad, vad gäller cykelbanorna. Att påstå att cykelbanorna behöver utvecklas är lite grann av en symbolhandling, för att visa att man tänker politiskt korrekt, att man tänker på cyklarna. Hindren att cykla sitter inte cykelvägnätet, det handlar mer om mentala blockeringar som gör att många inte ser cykeln som ett användbart transportmedel. För att få fler att cykla i Nyköping måste vi jobba mer med attityder och påverkan.
Dock tror jag att den sega situationen för Nyköpings bilister lär väcka en och annan bilist, när de dessutom ser cyklisterna glida fram obehindrat. I andra städer med besvärlig trafik så har cyklandet tagit fart markant, och dagliga cykelresor på uppemot en mil är inget ovanligt. Nyköping med korta avstånd ligger egentligen bra till för en cykelboom, frågan är när den kommer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar