fredag 2 september 2011

Dyrare bensin - och kronorna bara rasslar in!



Jag och min rullande vinstmaskin!

Bilisterna knorrar över bensinpriset, som i sommar har varit uppe på rekordnivåer. Tittar man bara på kronkostnaden vid pumpen kanske det svider i plånboken, men nu är det dags att lyfta blicken lite högre än så.

Björn har suttit hemma och tänkt och ut kom då följande:

Vi börjar med ett räkneexempel. Säg att du har en bil som drar en liter i milen, med bensin för 14 kr/litern. Det suger förstås, och du byter till en betydligt bensinsnålare bil, som bara drar hälften så mycket. Du sparade 7 kr per mil i lägre bränslekostnad.

Men säg att soppapriset stuckit upp till 20 kr/litern, då hade den bensinsnåla bilen sparat dig 10 kr per mil. Alltså en ren vinst på 3 kr tack var dyr soppa... Så vad är problemet med dyr bensin med en bensinsnål bil. 20 kr/litern tror jag för övrigt inte är osannolikt inom fem år, med tanke att vi passerat peak oil.

Idag kostar soppan cirka 14 kr/litern, så vi kan väl säga att jag som cyklist sparar 14 kr per mil (om jag hade kört en hyfsat törstig bil). Nu hoppas jag att bara på dyrare bensin, och sen ska kronorna ticka in ännu snabbare i min cykelplånbok!

PS! Nej, egentligen hoppas jag på dyrare bensin för att vi ska sluta använda fossila bränslen som förstör klimatet. Vad som kommer istället undrar jag över, för elbilen är för dyr och förnybara bränslen finns inte tillräckligt av. Cykeln kanske kan ta en del av det minskade bilkörandet, åtminstone för kortare resor här i Nyköping.

PS2! Det var väl ingen som tog mitt räkneexempel på allvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar