lördag 7 januari 2012

Järfälla startar cykel-året på smart sätt


Järfälla, där jag bott för länge sedan, visar framfötterna i hur man kan puscha cykling på ett smart och trevligt sätt. Man inleder årets cykelkampanj den 18 januari på Riddartorget i centrala Jakobsberg. Mellan kl 9-17 finns kommunen och en cykelhandelskedja på plats och erbjuder cykelservice. Det blir utdelning av priser, och på plats finns även närpolis och cykelklubbar.

Järfälla har högt ställda ambitioner inom miljöområdet. Två av kommunens miljömål är att koldioxidutsläppet ska minska med 50 procent till 2020 med 1990 som referensår samt att skapa förutsättningar för att öka användningen av kollektivtrafik och cykel.

Järfällas cykeldag vinklar i och för sig på vintercykling. Men själva grejen att inta stadens torg med cyklar och cykelaktiviteter är ju värd att kopiera.

Skulle något liknande kunna ordnas i Nyköping? Absolut! Jag skulle kunna tänka mig att stadens cykelhandlare slog sig ihop körde en aktivitet på torget kanske i mars, innan den verkliga cykelsäsongen börjar och deras verkstäder är överhopade med krånglande och ringrostiga cyklar, som behöver komma i form till våren.

Förhoppningsvis har de nya cykelmodeller att visa upp. Framför allt hoppas jag att de vågar visa el-cyklar, som då borde kunna finnas tillgängliga för provcykling.

Kommunen borde ha en del i en sådan tema-dag, dels för att få input från den cyklande allmänheten, dels också för att kunna berätta om hur pass bra cykelstad Nyköping är, och kunna berätta hur man vill göra den ännu bättre.

Nyköping har fina förutsättningar att också försöka minska koldioxidutsläppen med 50 procent fram till 2020. Åtminstone själva staden Nyköping som är ungefär lika kompakt som tätt befolkade Järfälla. Mer cykling är en del av Järfällas plan för de djärva CO2-målen. Det lär det kunna vara i Nyköping, för här körs det mycket bil. Och körs det mycket bil, så kan körande minska mycket, och cyklandet öka.
Läs mer om Järfällas cykelservicedag

1 kommentar:

  1. Håller med dig Björn, som vanligt. Du har rätt inställning till cykelåkandet i Nyköping. Eller till ej cykelåkande också. Det finns ju något som heter cykelns dag, vet ej när det är.I cykelklubben Dainon har vi försökt ett par gånger locka motionärer. Men jag tycker liksom du det är vardagscyklandet som är viktigast. Jag ställer upp om vi kan tillsammans göra PR på något sätt t.ex. cykeln dag 2012.
    Jag är numera inte aktiv i cykelklubben utan skriver detta helt som privatperson. Jag vill på något sätt bidra till ökad cyklism i Nyköping. Vad kan vi hitta på? Kontakta mig gärna, vi bor nästan grannar.

    För många år sedan startade vi "Cykelrådet" i Nyköping (kanske inte hette så, något liknande) Där deltog Polis,gatuchefen (Hans Nilsson)cykelhandlare, CK Dainon (jag) cykelfrämjandet (någon från Trosa tror jag)NTF och som det hette trafiksäkerhetsnämnden.
    Det var en intressant grupp. vi hade några möten sen lades gruppen ner tyvärr. Något sådant tycker jag vi borde starta upp igen. Jag är med, vi måste försöka styra upp det här.
    Kjell Hultgren
    k_hultgren@bahnhof.se

    SvaraRadera