fredag 13 januari 2012

Solcellsdriven cykelvägsbelysning kan bli en revolution

Längs våra anlagda cykelvägar finns ofta särskild belysning, för att cyklisterna ska känna sig trygga i mörkret.

Men åtminstone på glest trafikerade cykelbanor utanför staden och i mindre städer är detta en hög byggkostnad, och de drar väldigt mycket energi i förhållande till den energi- och miljövinst som de få cyklisterna ger. 
Bara anläggningskostnader på traditionell belysning med stolpar, armaturer och kabeldragning, gör att kostnaderna för cykelbanor drar iväg på miljonbelopp.
Men belysningstekniken är inne i en omvälvande snabb utveckling. Lågenergilampor som var fronten på utvecklingen för tio år sedan, börjar kännas omoderna. Idag är det LED-belysning, som är betydligt energieffektivare, som toppar utvecklingen. Och nu börjar det finnas riktigt intressanta produkter, med bra ljus.
Denna utveckling spiller över på cykelbanebelysning. Läser om ett intressant projekt i Västerås, som ändå inte är helt färskt. Det rymmer en hel del nytänkande, så det ska bli spännande se hur det fungerar och hur det tas emot av cyklisterna.
Det rör sig om solcellsdriven cykelvägsbelysning, där lyspunkterna är LED. Varje belysning har en rörelsedetektor som tänder upp först när en cyklist närmar sig. Belysningen är alltså nedsläckt för det mesta, men dras igång när någon behöver den. Sparar förstår mycket el, i synnerhet om det är på en cykelväg med få cyklister. Lägg till detta LED-lampor så inser man att energibehovet är minimalt jämfört med konventionell belysning.
Solcellerna, som laddar varje enhet, gör att ingen strömkabel behöver grävas ned.
På projektets hemsidan förklaras att belysningen inte är någon ersättning för vanlig gatubelysning utan är mera en ledbelysning som markerar var vägen går.
Enligt en artikel i Ny Teknik var låg kostnad ett viktigt argument för kommunen. Installationen går på cirka 600 000 kronor, att jämföra med minst 2,5 miljoner för vanlig belysning. Dessutom räknar kommunen med att spara 250 000 kronor i elförbrukning om året.
Om det här faller väl ut, så lär det bli ett stort steg framåt för belysning av cykelvägar, och framför allt kan det säkert sänka kostnaderna för att bygga cykelbanor. Projektet ska utvärderas, vilket bör vara klart snart.
En reflektion är att den snabba utvecklingen inom belysning lär göra att vi med stora sannolikhet kommer att få många smartare och energisnålare alternativ inom vägbelysning. Exemplet i Västerås är nog bara början på en revolution.

2 kommentarer:

  1. Oj! Det här var roligt! Kan du följa upp projektet och skriva något mer om det? Kanske kan du länka till en cykel-bloggare i Västerås som provåkt banan?

    Eller så kan en västerås-cyklist gästblogga ett inlägg här?

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant :)

    Kan du förklara lite mer om vad det betyder att detta inte kan ersätta vanlig gatubelysning. Varför inte? Vilka funktioner är det man saknar?

    SvaraRadera