fredag 13 juli 2012

Hoppsan, ska det behövas cykelskyltning?

Norrköping försöker locka till cykling.  Bättre skyltningen skulle behövas. 

Som bloggare och cyklist gäller det att ha lite utblick och omvärldskoll. Tog cykeln till Norrköping, och kan konstatera att staden åtminstone försöker aktivt locka norrköpingsborna att ta cykeln. Såg ett antal stora utplacerade "cyklar" (se bilden) som ska påminna om att cykeln är ett alternativ för att ta sig fram i staden.

Men det fordras mer än stiliserade förvuxna cyklar för att locka till cykling. Visst var det uppenbart att man i delar av innerstan och de nära förorterna försökt skapa sammanhängande cykelvägnät. Men jag kunde hitta exempel där cykelplaneringen varit helt frånvarande. När man kommer från Nyköpingshållet kommer man in via Åby. Efter en brant nedförsbacke delar sig plötsligen cykelbanan, tvärt till vänster och höger, utan skyltning. Jag tog till höger, för åt vänster syntes bara en stor väg. Till höger var helt fel, det blev ett par kilometer omväg.

När jag sedan cyklade samma väg tillbaka, visade det sig att från andra hållet fanns en nästan parodiskt stor cykelvägskylt, som pekade mot "Åby" och "Kvillinge" (tror jag det var). Åt ena hållet ingen skylt alls. Åt andra hållet en jätteskylt. Inte så genomtänkt.

Och ut från stan var cykelvägnätet en aning konstigt. Inga skyltar om vägen till Åby, så jag fick chansa. Till slut hamnade i handelseldoradot Ingelsta, men på fel sida om stora vägen, och cykelvägen tog slut snart. Det var bara att cykla ut i en strida biltrafiken genom en rondell.

Kan säga att det rent allmänt var ganska magert med cykelvägskyltar i Norrköping. Lyckades dock hitta någorlunda rätt, då jag bott tidigare i stan (för 27 år sedan) och tack vare hjälpsamma norrköpingsbor. En trevlig aspekt av den taskiga skyltningen är att man får sig en pratstund med ortsbor, stötte på flera riktigt trevliga. Tjejen i Åbys kebab/falafelkiosk särskilt omnämnd.

Det var intressanta upplevelser om betydelsen av cykelvägskyltning när man kommer ny till en ort. Då gör verkligen cykelvägskyltarna nytta. Jag misstänker också att tydlig skyltning gör nytta, om man ska locka bilister till att cykla, även om det är infödingar som borde hitta bra. Att som vanebilist växlar över från kända bilväg till okända cykelvägar innebär nya vägval med risk för felval. Alldeles säkert skulle de som cykelnoviser bli rätt irriterade om frånvaron av skyltar ledde dem på villovägar.

En del cykelbanor följer bilvägar och kräver knappast någon tydlig skyltning, då bilvägen är ordentligt skyltad och det är alldeles uppenbart vart man är på väg. Men det finns åtskilliga cykelbanor som bara går någonstans, utan förklarande skyltar.

Vill kommunen (Nyköping) ha hjälp från oss inbitna cyklister, skulle vi säkert kunna komma med bra tips på brister i skyltningen.


1 kommentar:

  1. Hade du försökt cykla norrut till Simonstorp hade du visats ut på en 2+1 väg den sista biten. Långfärdscyklisten

    SvaraRadera