lördag 18 augusti 2012

Tio centimeter från döden

Tio centimeter från döden. Gårdagens cykeltur kunde ha slutat med en förskräckelse. Fast det var nog inte jag som hade blivit dödsoffret.

Färden gick österut på cykelbanan intill Lennings väg. Jag trampade på ordentligt, låg på 27-28 km/tim, då plötsligen en kaja kommer utflaxande bakom en grästuva. Jag hinner se den precis undkomma mitt framhjul.

Fågeln hade nog knappast överlevt om den hamnat under hjulet. Vad som hänt mig om vi krockat funderar jag över. Förmodligen hade jag nog vurpat ordentligt. Turligt nog hade jag hjälm och bra handskar som skyddar händerna vid hård kontakt med asfalt. Lite skrapsår hade det nog ändå blivit....

Färden gick vidare. Lite senare närmar jag mig bakifrån en kvinna på cykel. Det är nedförslut och hon cyklar rätt sakta. 20 meter bakom slår jag en "pling" för att uppmärksamma att jag kommer. Vad händer? Jo, hon bromsar in kraftigt och vinglar, utan någon som helst synlig orsak. Och jag tvingas tvärnita. Väja åt sidan vågade jag inte, då jag riskerade att hamna på gatan där en bil närmade sig bakifrån.

Naturligtvis kunde jag inte hålla käften, det blev några väl valda ord, om hennes farliga beteende. "Förlåt" vad allt hon kunde kläcka ur sig.

Som synes, på en cykeltur kan vad som helst hända. Bakom nästa gathörn väntar överraskningar, ibland obehagliga sådana. Så hjälm på är nog inte så dumt. Men obligatorisk cykelhjälm är ändå tveksamt, vi måste ändå ha ett fritt val. Med tvång om hjälm tror jag att en del av dem som tvekar inför cykling skulle bli ännu tveksamma. Låt det bli frivilligt åtminstone för vuxna.

Det är trots allt så att cyklingens positiva hälsoeffekter vida överstiger den vinst i minskad skaderisk som hjälmen ger, åtminstone om man ser cyklistkollektivet i stort. Det finns ett flertal sådana beräkningar som visar att hälsoeffekten ligger på åtskilliga månader i längre livslängd genom motionen man får, medan den minskade skaderisken bara rör sig om några veckor i vinst med hjälm.

Men jag rekommenderar ändå hjälm, utifrån egna erfarenheter. Situationen var överraskande. Skulle starta hemifrån huset, ut på en villagata. Jag trampade igång ordentligt, lite väl hårt visade det sig. Växeln hackade och kedjan kuggade över, men följd att jag vinglade rejält och helt tappade balansen.

Stöp i gatan med huvudet före. Men hjälmen skyddade. Dock smällde det ändå så pass att stjärnor dansade för ögonen

Trampa försiktigt! Med hjälm helst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar