onsdag 29 augusti 2012

Bilisten: "Jag såg dig inte!"


Visa Kanntorpsvägen på en större karta



Kolla bilden ovan, som jag hämtat från Google maps. Den är tagen ur den synvinkel som bilisten jag ska berätta borde ha haft. Hon, bilisten, kom körande på Arnö Allé som gatan heter, till höger ligger cykelbanan som jag färdades på. Cirka 30 meter framöver ligger en gata in till höger. Där svängde bilen in till höger, utan att ta minsta notis om jag kom samtidigt på cykelbanan.

Som tur var hade jag noterat bilen  och såg att den blinkade höger. En ordentlig inbromsning och en rejäl högergir in på tvärgatan räddade mig från att krocka in i bilen. Hjärtat rusade och adrenalinet flödade förstås. Och för en gångs skull fick jag möjligheten att prata med bilisten som tydligen inte hade koll, för hon saktade in, hon skulle in till ett av husen.

"Jag såg dig inte" var hennes kommentar och förklaring.

Nu både såg och hörde hon mig med besked, eftersom jag stod på gatan invid. Jag var förstås rejält ilsken över den vårdslösa körningen. Som syns på bilden så måste man vara rejält ouppmärksam för att missa eventuella cyklister på cykelbanan. Visst växer där träd, men de är absolut inte något avgörande hinder för insyn på cykelbanan.

Hur hon kunde missa mig förefaller obegripligt. Jag föreställer mig att hon var någon annanstans i tankarna, att tankarna inte alls fanns i bilkörningen. Och framför allt fanns det inte några tankar på att det finns cykelbanor och cyklister på dessa.

Jag kommer in på det faktum att vi cyklister är alltför få till antalet, vi är ännu en minoritet. Därmed får vi inte riktigt utrymme i en del bilisters medvetande. Bilisterna väntar sig inte mentalt att det ska dyka upp cyklister, eftersom de syns ganska sällan här ute på Arnö. Ute på Arnö spanar man efter andra bilar som bilist. Man är inte beredd på cyklister och var de ska befinna sig.

Annat är det på platser där det är mycket fler cyklister, inne i centrala Nyköping, så är man som bilist mer på alerten. Man vet att det kan dyka upp fordon på två hjul också, och anpassar sig efter det. 

Det är ett känt faktum att fler cyklister i trafik just bidrar till färre olyckor. Just genom att vara många så blir vi synliga och andra trafikanter blir medvetna, och tar mer hänsyn. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar