torsdag 8 november 2012

30? Högerregeln? Finns det i Nyköping?

Här på bloggen brukar jag hävda att Nyköpings bilister överlag är hänsynsfulla mot oss cyklister. Det gäller i många situationer att bilisterna bromsar och släpper fram oss cyklister, på ett riktigt hyggligt sätt.

Men det finns definitivt några undantag där bilisterna inte fattar eller uppför sig som de borde. Ett är bristen på respekt för högerregeln, ett annat är bristen på respekt för 30-gränsen på många av centrala Nyköpings gator. En snudd på dödlig kombination.


Visa Kanntorpsvägen på en större karta
Från vänster kommer den röda bilen. Enligt högerregeln ska den släppa fram mig som cyklist. Undrar om den gör så, bäst att ta det lite lugnt!

 Typisk situation kan se ut så här (bilden ovan ur cyklistens perspektiv). Jag kommer från Arnö ska in till stan. Jag kommer då på Bagaregatan och måste då passera Kungsgatan, en gata där 30 gäller. Bilisterna på Kungsgatan som kommer från vänster ska släppa fram mig enligt högerregeln. Men alltför sällan gör de så, och dessutom struntar var och varannan bil i 30-gränsen.

Skulle jag som cyklist ha hållit på min rätt, hade jag varit död för länge sedan. Eller svårt skadad och handikappad för livet. Men nu har jag lärt mig en del om hålen i huvudet hos Nyköpings bilister. Defintivt är det tomt under många pannben, där högerregeln och 30-gränsen borde suttit.

Så det har gå bra för mig. Och tydligen för de flesta cyklister, för allvarliga olyckor är sällsynta.

Men det är något tokigt när bilisterna iklädda skyddande plåtkarosser kan fara fram som de vill och utan att tänka, tack vare att vi cyklister ängsligt hela tiden måste kolla runt gathörnen, stilla undrande om bilisten ska släppa fram oss eller inte, trots att rättsläget är glasklart enligt högerregeln.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar