tisdag 13 november 2012

Robert Holmér har många idéer för en bättre cykelstad

Robert Holmér i cykelverkstan.
Cykelhandlaren Robert Holmér har mycket funderingar hur Nyköping skulle kunna bli en bättre cykelstad. Många uppslag får han från möten med kunder, men mycket är egna iaktagelser från cykelsadeln. Den nästan insomnade Trafikantveckan, och stans farligaste cykelkorsning, är frågor som engagerat honom.

Vi försöker träffas ordentligt årligen för att summera utvecklingen av Nyköping som cykelstad. Det blir en lunch på Nyköpings klassiska Ambrosia, som drar ut rätt långt på tiden. Det är ganska lugnt i butiken på Västra Kvarngatan i det kylslagna november, och Robert har mycket att avhandla, stort som smått, om hur cyklingen i Nyköping fungerar.

Det kanske inte blir så mycket diskussion om vad som redan fungerar bra, utan han dyker ner i sådana cykelfrågor där kommunen skulle behöva tänka och agera annorlunda. Det blir alltså inte ett vanligt blogginlägg, utan mer av en intervju av cykel-engagerad Nyköpingsbo.

Han kommer in på en del märkliga utformning av av några nyanlagda cykelmiljöer, där planerarna inte lyckats alls. Till att börja med vid utfarten hyreshuset Bovieran i Oppeby (bilden nedan). Vid korsningen av utfarten har kommunen lagt cykelbanan i en tvär knix som tvingar cyklisterna nästan stanna till vid passagen.
Omväg för cyklisterna. En del väljer hellre att ge 
ut i vägbanan till vänster. 

- En nackdel att vi måste bromsa in till knappt styrfart, säger han och berättar att många cyklister istället väljer det farligare alternativet att ge sig ut bland bilarna på stora vägen (53:an) för att komma fram snabbt.

Alldeles intill växer det fram en ny burgare-restaurang och en mack. Här kommer cykelvägen att korsa utfart och infart, och Robert konstaterar att här har utformning av cykelvägen gjorts så den tvingar cyklisterna att bromsa och sakta in, inte bilisterna.


Tokig cykelmiljö


- Återigen tvingas cyklisterna vika för bilarna. Vem har har utformat de här tokigheterna, säger han och riktar misstankarna mot kommunen, och kommer snart över på behovet av att involvera cyklisterna mer i utformningen av trafikmiljön. Han tror en del mindre lyckade cykeltrafikmiljöer skulle kunna undvikas.

- Vi skulle kunna ha ett cykelråd med ett gäng cyklister, dit kommunen skickar planförslagen inför ombyggnader på remiss, menar han.

Något liknande har varit på gång tidigare i höstas då kommunen bjöd in till en fokusgrupp med intresserade cyklister som skulle få föreslå förbättringar av cykelmiljön. Robert tog kontakt med kommunen i god tid i hopp om att få vara med i gruppen, men blev aldrig inbjuden, vilket han tycker är synd.



Visa större karta

Samtalet glider tillbaka mot dåliga cykelmiljöer. Kanske är det stans farligaste korsning där Västerleden (även kallad Västra viadukten) går in till höger mot Fruängsgatan (se bilden ovan). Här fortsätter många cyklister rakt fram mot gågatan och korsar därmed trafiken. Cyklister tycks missa att ge akt på bilar som kommer snett vänster bakifrån och kör rakt ut. Robert är ordentlig upprörd att inte den korsningen mellan bilväg och cykel (samt gående) ändras. 

- I somras lunchade jag på uteserveringen precis intill och såg ett ett par cyklister från Västra Viadukten mot stan som var hårsmån från att smälla med bilar, säger han berättar att det tidigare under året inträffat två allvarligare cykelolyckor på platsen.

Det är inte helt enkelt att åtgärda denna cykelfälla. Det skulle kunna vara att stänga av för bilar från Västra Viadukten förbi Teaterparken. Då tvingas de ta till vänster ut men hamnar istället i stans mest överlastade korning när de ska ut vänster på Järnvägsgatan.

Trafikantveckan ett sorgebarn


Årets Trafikantvecka i september, där cykelintressenter, Länstrafiken, kommunen och andra trafikaktörer brukar visa upp alternativ till bilen, beskriver han som ett sorgebarn. I år blev det inte mycket av det på Stora Torget, som tidigare år.

- Det snoddes lite av Pål Ljungshage, beskriver han. Där var ett det stort bilevenemang. Jag var själv där som cykelhandlare, vilket var lite märkligt. Jag hade hellre varit på Torget som tidigare.

Vi diskuterar Trafikantveckans tänkbara fortsättning. Ett tänkbart annorlunda upplägg är ett ambulerande evenemang, där Trafikantveckan som komplement till Torget dyker upp på olika befolkade platser runt om i Nyköping på eftermiddagarna; som exempelvis Rosvalla, Gumsbacken, ICA Arnö, ICA Oppeby, Pål Ljungs hage eller Brandkärr. Helt enkelt för att kunna möta fler och andra personer än de som passerar Stora Torget.

Höstens belysningskampanj, som drivs av polisen och NTF, är något som Robert har synpunkter på. Den kördes första veckan i november, vilket han tycker är alldeles för sent. Då är det redan rejält mörkt.

- Redan i slutet av september och början oktober är det så mörkt att det börjar bli dags att se över cykelns belysning. Det är också då man ska köra en kampanj, nu kom den alldeles för sent.

Cykelförsäljningen har var lite tveksam under 2012, får vi höra av Robert. Det myckna regnandet har gått ut över cykelförsäljningen. Mest svårsålt har det varit med enklare standardcyklar med få växlar.

- Sådana kunder har inte cyklat mycket i år. Men jag har ökat på verkstadsbiten säger Robert som alltså driver sin verksamhet som Jacks Cykel.

Elcyklarna?


En annan iaktagelse kring cykelförsäljningen i Nyköping är att elcykeln har svårt att slå igenom här. Jacks säljer en handfull sådan cyklar varje år, men det ökar inte. Robert konstaterar att elcykeln blivit ordentligt utbredd i en del större städer. Det tycks handla om att uppnå en kritisk massa med elcyklar, sedan sprider det sig, och många börjar inse fördelen med elmotor som hjälp när det är tungt att cykla. Till elcykelns kritiska massa har alltså inte Nyköping kommit ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar