tisdag 4 december 2012

14 minusgrader! Riktigt skönt efteråt

Bloggaren redo för vinter på 2 hjul. Kallt är det,
men samtidigt en märklig njutning.
Raskt blev det ordentlig vinter. Det stod 14 minusgrader på termometern när jag tog cykeln i går kväll. In till stan och tillbaka, cirka 4 km i vardera riktningen.

Jag inser att de flesta har givit upp tanken med att cykla vid 14 minusgrader. Men ska man förespråka cykling gäller det att veta var gränsen går. Och den går inte vid 14 minus, det krävs ännu lägre temperatur....

Men 14 minusgrader kräver definitivt att man tänkt igenom valet av kläder. Så här gör jag:
• På överkroppen rejäl fleecetröja och en bra skaljacka.
• På huvudet en toppluva. Jag fäller upp kapushongen på skaljackan, vilket hindrar fartvinden att kyla ned ansiktet.
• Rejäla dubbla tumvantar.
• Kängor på fötterna.


Kallt? Ja. Outhärdligt? Inte alls! Och efteråt? En märklig skön känsla i kroppen när det varma blodet återtar de mest utsatta kroppsdelarna. Riktigt häftigt.

1 kommentar:

  1. Helt rätt Björn - vintercykling är inte ett dugg konstigt. Jämför med skidåkning i såväl längdspår som i backe - för de flesta skidåkare är -14 inget konstigt. Själv cyklade jag sammanlagt dryga milen på lunchen idag med ungefär -16 på termometern. Har vintercyklat i bra många år nu och de senaste ca 10 med dubbat. Min erfarenhet är att det börjar bli riktigt besvärligt kring -20. Där någonstans får jag det svårt att behålla värmen i händerna och vinden börjar också bita farligt i utsatta kroppdelar (inte minst ansiktet). Dessutom börjar alla cykelns rörliga delar gå allt trögare för att inte tala om hur underlaget kärvar.

    SvaraRadera