fredag 15 februari 2013

Särintresset bidrog till bilkaoset


Egentligen är det en cykelblogg, men nu får det vara en trafikblogg, efter det trafikkaos som igår inträffade på Arnö. 

Först av allt vill jag återframhålla hur totalstoppet i biltrafiken visar hur smidig cykeln är i stadstrafik. Cyklarna rullade obehindrat mot stan från Arnö, medan alla bilister satt fast i en jättelik trafikpropp orsakad av en krock som blockerade den enda tillfartsvägen till Arnö. Så cykla på för framkomlighet...

Alla kan inte cykla, så vi får försöka hitta en lösning till de stackare som känner sig tvingade att åka bil. Men hittills har stans politiker valt att lyssna på den lilla men högljudda opinion som lyckats blockera lösningar, som skulle kunna öppna för alternativa tillfartsvägar.

Jag tar exemplet från Arnö Strandväg. Den har varit under planering långt mer än i ett decennium, men boende i området intill har på alla sätt överklagat och motsatt sig vägen då de inte vill ha biltrafik utanför sina hus. Ett önskemål man visst kan ha viss förståelse för. Men...

Sjöhagen. Här har de boende lyckats få stopp på eventuell biltrafik in mot stan via Strandvägen (bygget syns på bilden). Istället får bilarna ta andra vägar.

Till slut började kommunen bygga Arnö Strandväg, den är dock inte helt färdig och farbar. Det är en lokalgata, men de sista 100 metrarna enbart för gående och cyklister. 

De boende i några hus (cirka 10) i området Sjöhagen slipper biltrafik på baksidan, men resultatet är allt annat än bra för helheten. De bilar som hade kunna välja Strandvägen måste ta andra vägar för att nå stan. De tvingas ut på Arnö Allé förbi villorna och förbi ett område med Bo Klok-hus. De korsar två övergångsställen med cykelbanor, som också används av många skolbarn på väg till Herrhagsskolan. Ut på Örstigsleden måste passera ett par övergångsställen och busshållplatser vid Herrhagen och infarten till ICA. De får dessutom längre körsträcka.

För att några få boende i Sjöhagen helt ska slippa bilar, ska andra som redan har många bilar utanför husknuten, få ännu fler bilar.

Här har alltså omsorgen om ett litet särintresse fått få gå före det bästa för helheten. Politikerna har fallit för den ilskna opinion som funnits i Sjöhagen. Hade man haft övriga Arnöbors bästa för ögonen så hade Strandvägen öppnats även för bilar.

För övrigt så behöver inte Strandvägen bli en motorväg där bilarna brakar fram i ohejdad hastighet. Man kan göra det till en 30-väg med fartbegränsning och fysiska åtgärder. De boende i Sjöhagen kan få dämpning från bilbuller, genom att man planterar häckar mot gatan. 

4 kommentarer:

  1. En cykelblogg borde också vara en miljöblogg. Du har missat att strategin i många trafiklösningar är att gör det besvärligt med bil till förmån för 2 hjulingar. Du är inte konsekvent tyckef jag. Vidare har jag inte sett så många motioner från dig i dessa frågor. Samtidigt som man lämnar på dagis kommer hundtratals bilar och svänger ned på byfjärdsvägen med ditt förslag. Kö blir det också när man lämnar byfjärdsvägen vid bron. Där kommer också en massa företag att etablera sig med stora bilar. Ang sjöhagen så framgår det av alla underlag att bullret fördem överskrider bullernormer. De har samma rättigheter som du med boende miljön. En häck löser inte bullret.

    buss till örstig är en rättighet

    SvaraRadera
  2. Knepigt med anonyma inlägg, ja du har rätt i att det bara blir mer bilar när man bygger bättre bilinfrastruktur, jag tror att Björn är lite naiv när han tror att 30 km/h räcker för att sänka hastigheten, och buller. Jag tror att man måste se till att bygga vägar som bara går att köra ~20-28km/h på, om man nu vill ha en trevlig miljö för de boende.

    Jag antar att vägen som inte byggdes är denna cykelbana inritad på Openstreetmap.

    SvaraRadera
  3. Erik o Anonym. Det har ni verkligen rätt i, att det är bilarna som är problemet, inte minst miljöproblemet. Det är just därfär som jag driver denna blogg, för att bidra till att förbättra för alternativen, helst då cykling.
    Anonym hävdar att många trafiklösningar är att göra det besvärligt för bilarna till förmån för tvåhjulingar. Något sådant har jag inte sett mycket av i Nyköping. Avstängningarn vid bussvändplan/Mejramssvägen och vid Strandvägen har int gjorts för att gynna cyklarna, utan för att få bort bilar från vissa gatuavsnitt. Men resultatet har ju blivit att trafikbelastning och buller ökar på andra ställen.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja det är väl standard att gynna cykelrutter i villaområden, det betyder inte att man gynnar det som trafikslag, men tanken är att barnen ska kunna cykla till skolan.

      Jag tycker förvörigt det är konstigt att de inte byggde vägen

      Radera