lördag 31 januari 2015

Plogning är en ädel konst...

Plogningen av Nyköpings cykelbanor sköts i stora drag bra. Man plogar snabbt efter att snötäcket blivit några centimeter, så cykelbanorna är oftast farbara. Betydligt sämre är det med villagatorna, som vi cyklister också måste färdas på innan vi kommer till cykelbanorna. Det kan se bedrövligt ut här på Buskvägen när jag tittar ut genom fönstret. Inte alls lockande till att cykla. Men jag har lärt mig att några 100 meter bort väntar en välplogad cykelbana. Och jag blir lika förvånad varje gång det fungerar så här bra på cykelbanorna.

Men det blir ändå en tydlig plump i protokollet för cykelbanorna.

Problemen är där cykelbanan korsar annan väg, som plogas senare. Plogarna på den korsande vägen kör upp en vall som lägger sig tvärs över cykelbanan, och sedan fryser eländet och det blir spårigt. 

Ett typiskt sådant ställe är cykelbanan längs Arnöleden, där den korsar vägen intill äldreboende Myntan. Cykelbanan plogas först, och senare plogas då vägen in till Myntan. Resultatet blir en rejäl hög med snö över cykelbanan, där cyklister och gående trampar upp spår. Sedan fryser det och blir riktigt besvärligt.

I går kväll när jag kom trampande från stan snöade det. Och jag kom till Myntan-korsningen, tog det riktigt lugnt då jag visste om faran. Ändå får jag ett otäckt kast på cykeln när framhjulen sticker iväg åt fel håll. Denna gång gick det bra, men jag kunde lika bra ha vurpat.

Budskap till Nyköpings kommun, tekniska förvaltningen. Plogar som korsar cykelbana måste ha i uppdrag att inte lämna snö på cykelbanan. Med en snöskyffel i traktorn är problemet bortskyfflat på en minut.

Plogning är en ädel konst, och det krävs en del eftertanke för att resultatet ska bli riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar