tisdag 31 maj 2016

Segt i biltrafiken, kan det locka till cykling?

Idag befann jag mig på stadsbussen på eftermiddagen, som bland annat trafikerar Repslagaregatan som är en pulsåder för biltrafiken. Nej, det gick inte särskilt fort att åka buss. Det var enkelt att konstatera att cyklister på cykelbanan i ganska makligt tempo kunde hänga med bussen. Den som ville trampa på lite kunde lätt lägga bussen bakom sig. Och med elcykel, ja, då hade man inte ens sett bussen.

Självklart segade sig bilarna också fram i ett makligt tempo, 20-30 km/h. Ideliga stopp och inbromsningar vid rondeller och övergångsställen längs Repslagaregatan. Varför man väljer att åka bil i denna sega trafik ligger över mitt förstånd. Men det finns säkert bra förklaringar, till varför man vill slösa bort sin tid i en bilkö, kanske för att komma utvilas till gymmet för att köra ett spinningspass? Inte undra på att en del har svårt att få ihop livspusslet, när man väljer ett så pass ineffektivt fordon i tät stadstrafik som bil.

Har sett på kommunens planer, det finns olika förslag på nya väginfrastruktur, som ska få bort en del segproppar för Nyköpings bilister. Men det är ett känt faktum att bra och snabba bilvägar lockar till sig ny trafik.  Bygger man vägar så fylls de med mer trafik. Och ska vi klara globala mål om minskade CO2-utsläpp så är det klart kontraproduktivt med nya vägar.

Förmodligen är ändå den sega trafiken i Nyköping en motivation till att en del Nyköpingbor överväger cykeln, och låter bilen stå. För cykeln är verkligen ett alternativ i staden, jag har svårt att tänka mig att precis alla som sitter i bilarna verkligen måste åka bil. Det är ett känt faktum att många bilresor är korta, upp till 5 km, vilket är helt rimliga cykelavstånd. När de sedan växlar fordon till cykel upptäcker att framkomligheten är god, och att man kan hålla hyfsad medelhastighet.

Förmodligen är trafiken i någon mån självreglerande. Skulle fler välja bil, så medelhastigheten sjunker ytterligare, så skulle nog ytterligare fler välja cykeln, och färre bilen. Och då ökar framkomligheten något på vägar.

Men segheten på gatorna är till besvär för den lokala busstrafiken. Som jag inledningsvis noterade så gick det ganska trögt för bussen att ta sig fram. Jag har vi flera tillfällen märkt att bussarna till och från Arnö har svårt hålla tidtabellerna på eftermiddagarna, och förklaringen kan inte vara annan än att det går trögt, främst på Repslagaregatan, men även på en viss hållplats i Brandkärr, som spärrar för trafiken. Och det är verkligen inte bra, om vi ska locka bilister att sätta sig i bussen (Stadsbussnätet i Nyköping är verkligen värt ett kapitel för sig, ett långt kapitel, för där finns förbättringspotential, men det tar vi en annan gång).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar