torsdag 2 juni 2016

Äntligen ett bra biljettsystem. På riktigt.


I Sörmlands Nyheter har vi de senaste dagarna fått höra om att skolungdomar som åker buss med skolkort får sämre villkor till hösten. Istället för obegränsat antal resor, så kommer man att bara få resa tre resor per dygn.

Att det blir sämre villkor rapporterar gärna lokaltidningen. Men man har hittills inte lagt någon möda på att rapportera om den nya taxa och biljettsystem som Sörmlandstrafiken (f d Länstrafiken) planerar att sätta i drift från 1 oktober. Den innebär ju en rad förändringar, som jag tror de flesta kommer att gilla. Så det är väl inget att ödsla trycksvärta och reporter-möda på.

Efter att ha läst det som Sörmlandstrafiken nu presenterar på sin hemsida, tycker jag tycker i stort allt verkar helt rätt tänkt, om vi ska kunna locka ännu fler att ta bussen (förhoppningvis bilister i första hand, ni som cyklar kan fortsätta med det, så det finns plats för bilister på bussarna).

Och jag tror att alla som tycker att lägre biljettpriser är ett bra sätt att locka resenärer till bussresande, kommer att jubla. Ja, kanske inte de som slåss för nolltaxa. För det innebär trots allt att bussresandet kommer kosta för resenärer, men det kommer kosta mindre.

Förändringar är många, så jag avstår från att redovisa alla, men jag lyfter upp ett antal som jag tycker är värda att notera:

För det första. Överlag innebär den nya taxan en prissänkning på de flesta resor och biljetter. Det enda som blir dyrare är enkelbiljetter inom en zon, som kommer kosta 30 kr för vuxen / 20 kr för ungdom/student. Men köper man biljett i förväg (s k förköp), vilket alla vaneresenärer lär göra, så blir priset 24/16 kr, vilket är ett helt rimligt pris för en bussbiljett som gäller 1 timme inom hela Nyköping.

Ja, ni läste rätt, hela Nyköpings kommun, alltså inte bara stadsbussarna. För det är så fiffigt att hela Nyköpings kommun blir en biljettzon med samma pris. Även Oxelösund inkluderas i denna biljettzon, vilket gör att resandet mellan dessa två kommuner blir lite enklare, och framför allt till en lägre kostnad.

Det blir alltså möjligt att resa från Nyköpings ytterområden, som Tystberga, Nävekvarn, Ålberga, för samma biljettpris som för en resa med stadsbussen. Ett klart lyft för landsbygden...

Inte nog med det. Alla som är daglediga kommer att kunna resa riktig billigt, om de är beredda att resa mellan kl 9-14. Man introducerar en s k lågtrafikbiljett för 180 kr per månad. Lite oklart hur den gäller, om den bara gäller Nyköping, eller om det rent av är hela länet. Men redan om den gäller för kommunen, är den riktigt lockande för dem som kan förlägga resande mitt på dagen. Och inte nog med det, denna lågtrafikbiljett gäller även på kvällar från kl 18, samt hela lördag och söndag. Gissar att det blir succé.

Nästa trevliga nyhet är att kortet för hela länet prissänks rejält.  Ett månadskort som gäller för resor i hela Sörmland föreslås följa priset för ett månadskort i Stockholms län, det vill säga just nu 790 kronor. Idag kostar ett kort giltigt i hela länet 1 300 kr.

Uppgifterna har jag hämtat från Sörmlandstrafikens hemsida.

Lägg till detta att att det blir möjligt att följa bussarna på nätet eller i smartphone, vilket naturligtvis är intressant när det är storm eller svårt snöfall, för att se  om bussen är i tid.

Kommer SN att rapportera om dessa förbättringar? Säkert går att hitta någon resenär som är missnöjd, kanske de som brukar åka buss några få gånger om året, och betalar ombord för de har inte skaffat förköpsbiljetter (någon form av kort hos Sörmlandstrafiken). De får ju betala 30 kr, stackar människor. Där har vi den givna nyhetsvinkel... 

1 kommentar:

  1. Fast åker man från Aspa till Gnesta kostar det i dag 37 kr och med nya systemet 60 kr om man köper på bussen. Problemet är inte inom en zon utan om man åker i flera om det blir färre zoner. Kommunarrest är ett roligt ord.

    SvaraRadera