tisdag 14 juni 2016

Inte ens polisen klarar väjningsplikten...

Var så ute en sväng med lastcykeln i går kväll. Cyklade på cykelbana längs Örstigsleden och närmade mig utfarten från Arnö Allé. Jag vet att det är en utfart där bilar som ska ut, har skymd sikt på grund av en bergklack, så jag tar det lite lugnt och är beredd att bromsa.
Den aktuella korsningen.

Men bilarna från Arnö Allé har väjningsplikt, så man kunde ju förvänta sig att de tar det så lugnt att de hinner stanna och man kommer på cykelbanan. Men icke då. Ett antal gånger har min reaktionssnabbhet och bra bromsar räddat mig här.

Så också denna måndag kväll. Men denna gång var en polisbil ute på tjänsteuppdrag vars förare inte hade kollen på väjningsplikten och cykelbanan. Jag fick användning för lastcykeln skivbromsar..... Tvärnit. 

Sen då? Jo, poliserna insåg sitt klumpiga beteende och stannade till. Frågade om jag gjorde mig illa. Haha... Blev ju först lite skärrad, hade jag gjort något fel, men insåg sedan att poliserna förstått att de missat väjningsplikten. Det hade kunnat bli en intressant diskussion, om den skymda korsningen.


Så här ser det ut när man kommer med bil från Arnö Allé. Cykelbanan som kommer från
höger syns inte mycket. Och bilisterna saktar sällan in här.

Om nu inte ens poliserna klarar av denna korsning? För det första kanske man kan konstatera att poliser är som bilister mest, de gör misstag i trafiken. Men kanske den viktigaste slutsatsen, den här utfarten är helt enkelt illa utformad. Bilisterna från Arnö Allé har svårt att se cyklister som kommer från höger på cykelbanan. Bergklacken skymmer. Man kunde tycka att bilisterna som bor i området har lärt sig detta, men så tycks inte fallet, för jag ser ofta bilar komma i alldeles för hög fart in mot korsningen. Och detta vara inte första gången jag själv som cyklist varit inblandad i incidenter här.

Till saken hör att alla som cyklar här är inte vana cyklister på cyklar med bra bromsar. Detta är också en cykelväg där en del skolbarn vid Herrhagsskolan passerat. Jo, jag har sett bilar som tvingats tvärnita för barn här. 

Att fixa denna korsning till något bättre ska väl inte vara så svårt. Det finns några olika alternativ.
1/ Stopplikt istället för väjningsplikt. 2/ Fartdämpande gupp 3/ Eller att man spränger bort en del av bergsklacken.

Denna bloggpost kommer även att användas som felanmälan till kommunens tekniska förvaltning, så får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar