tisdag 6 september 2016

Halvvägs tänkt kring cyklister

På Björshult med lastcykeln.
 Kan konstatera att Nyköping fått en ny väg, den sista kilometern fram till Björshults återvinningstation. Ett väl så populärt ställe att besöka, med tanke på att det mesta vi konsumerar förr eller senare hamnar här....

Björshult ligger ju lite off, så hit ut är det personbil (ofta med släp) för de flesta besökare. Till och från Björshultsområden rullar också en del tunga lastbilar och andra arbetsfordon, för att hämta och lämna avfall. Och faktiskt rullar en och annan cykel hitut, med ett lass av återvinningsbart. Jodå, med en lastcykel kan man frakta både det man köper och slänger...

Björshultsvägen har blivit bättre, lite bredare har den blivit. Men det går inte att komma ifrån att de tunga fordonen känns aningen hotfulla. Jag på en lastcykel med några säckar, mot en lastbil på kanske 25 ton som brummar på i god fart. Det är ingen väg som lockar till cykling, och jag inbillar mig inte att det kommer att bli något lämmeltåg med lastcyklar hit ut de närmsta åren. I synnerhet inte trehjuliga lastcyklar, som behöver mer bredd.

Mycket tung trafik, och inga körfält
för cyklister ut till Björshults återvinning.
Men när jag nu cyklar mot Björshult undrar jag hur kommunen tänkte. Det verkar som man tänkte lite på cyklister, men tänkte bara halvvägs. För vägen har fått belysning, vilket jag knappast tror är nödvändigt för bilar och lastbilar, som de mest är här ute dagtid när Björshult är öppet. Dessutom har ju fordon ordentlig belysning...

Gatubelysning förefaller vara en gest mot gående och cyklister. Men i övrigt har man inte gjort något för cyklister. Ingen vägren, ingen avdelad cykelbana. Bara körfält för bilar och lastbilar.

Om det nu inte är så många fler lastcyklister med skräp än hr Åslund som åker hitut, så kan det nog ändå vara en del som jobbar här ute som skulle kunna cykla till jobbet. Det är ju trots allt på cykelavstånd från stan. 

Men med denna utformning på vägen, så lockar till den absolut inte till cykling. Den håller cyklisterna borta. Hur kunde det bli en sån här halvmesyr. Fin belysning, men ingen cykelbana? 

1 kommentar:

  1. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera