torsdag 8 september 2011

Hållbar tillväxt - och kommunens ordmissbruk



Någon kilometer från hemmet på Arnö, ute på en av min löprundor, stötte jag på ovanstående skylt. Den sitter på nya vägen ut mot det nybyggda villaområdet ute vid Örstig. Här förbättrar man för trafiken och bidrar till kommunens hållbara tillväxt, är budskapet från kommunen.

Skylten och budskapet är makalöst illa placerat, det gör mig riktigt förbannad över hur kommunen försöker tuta i oss medborgare att byggandet ute vid Örstig och bygget av vägen ditut skulle göra stan mer hållbar.

Hållbar tillväxt, om det ens det existerar någon sådan i verkligheten, måste ju innebära ett väldigt resursnålt samhälle, inte fler vägar, inte stora energislukande villor en bit utanför staden i ett läge som tvingar familjer att ha flera bilar. Ute vid Örstig finns inget mer än husen, man måste åka till allt som inte sker i hemmet. Till jobb, till affärer, till fritid, till skola.

Men måste man åka bil, det är ju ändå bara 6-7 km in till stan? Någon busstrafik finns inte, och lär inte komma heller. Cykla då? Ännu finns ingen cykelbana, det ska komma med den väg som byggs. Men jag är rädd att det blir Nyköpings minst utnyttjade cykelbana.

Till och från Arnö som ligger 3-4 km från stan finns fina cykelbanor, men det är ganska få som nyttjar dessa. De flesta åker bil, fast avståndet är kort. Ut till Örstig är det ytterligare en bit, så här ligger naturligtvis ribban ännu högre för att börja cykla. Jag löptränar ofta här ute, man ser cyklister någon enstaka gång. Men åtskilliga bilar...

Villaområdet vid Örstig kanske planerades för 5-6 år sedan, och det gjordes med öppna ögon att det skulle skapa ett väldigt bilberoende. Något annat är inte att vänta när man lägger stora villor på lite avstånd från stan. Där bor människor som har god ekonomi, så varför skulle inte de ha minst 2 bilar i familjen....

Den gamla vägen till Örstig var ganska usel och smal. Med det nya villaområdet ansåg sig kommunen tvungen att anlägga en ny väg. SN har beräknat att vägsatsningen kostar runt 30 milj kr.

Att Nyköping nu väljer att kalla detta vägbygge för hållbar tillväxt, som tvingats fram av en ohållbar bebyggelse, det är missbruk av ord, och ett smutsigt försök att hjärntvätta oss nyköpingsbor, så att vi ska tro att denna typ av tillväxt och expansion av staden är något positivt.

En hållbar stad måste vara kompakt, med korta avstånd. Det mesta ska gå att nå till fots eller med cykel. Du ska inte vara beroende av bil. Det är en bra början. Sedan är det mycket annat som måste anpassas för att kunna sätta etiketten hållbar stad. Byggnaderna måste vara resurs- och energisnåla. Gärna en arkitektur och stadsbild som uppmuntrar till möten mellan människor Arbetslöshet måste vara låg. Det ska inte vara sociala spänningar med segeration med olika grupperingar.

Att bygga en sådan stad kräver naturligvis mycket mer av stadsplaneringen, än att bara asfaltera trevlig skog och strövområden ute på Arnö.

I andra ändan av staden ska stadsdelen Dammgruvan växa fram så småningom, där talas det om hållbarhet. Kanhända det blir ett exempel på motsatsen, hållbarhet på riktigt. Inte bara ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar