Nu blir det ännu en bloggpost som visar på andra kommuner som är mer framåt på lyfta cyklingen. De här gången hittar jag exemplet i Järfälla, som jag bott i för länge sedan, som i våras införde en cykelparkeringsnorm. Man anger alltså ett visst antal cykelparkeringar ska finnas vid nya bostäder. För varje ny bostadslägenhet ska minst två cykelparkeringar ordnas.
I beslutet pekas också på behovet av cykelparkeringar vid busshållplatser och vid pendeltågsstationerna.
En tydlig markering från kommunen om att cyklar är viktiga, och att det inte bara är bilparkeringar som är viktiga vid nybyggen.
Googlade på begreppet “cykelparkeringsnorm” och först på träfflistan kom Järfälla. I övrigt 8 träffar, och ingen av dem tyder på andra kommuner som satsat på detta.
Självklart skulle Nyköping kunna besluta om något liknande, och visa att vi är lite framåt inom cykling (vilket vi tyvärr inte är ännu). Det finns ju åtskilliga planer på nya bostadsområden, och de bör väl anpassas lite bättre för cyklingen.
Egentligen en väldigt liten grej, att sätta upp lite fler cykelställ när nya hus uppförs. Men kan få en stor symbolisk betydelse, som visar att cykeln är en självklar del av vardagen.
Eller ska det fortsätta som hittills i Nyköping där parkeringsnorm handlat om utrymme för ett visst antal bilparkeringar per bostad? Känns som det är dags för ett trendbrott, fler satsningar på bilar och biltrafiken borde inte vara prio ett idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar