Tisdag kväll tog jag cykeln till Oxelösund, en tramptur på ungefär en mil. Det var dags att få sig lite jazz till livs, Erik Söderlind och hans vänner spelade utmärkt, inte minst med stöd av Kjell Öhman på en alldeles äkta hammond B3-orgel.
Hem vid 21-tiden mot Nyköping och Arnö genom den friska höstkvällen. Där Oxelösunds bebyggelse tar slut börjar cykelbanan som går hela vägen in till Nyköping. Konstaterar att den var väl upplyst. Jag kunde räkna till 122 belysningsstolpar på cykelbanan fram till Arnö industriområde, där det istället är gatubelysningen som ger tillräckligt med ljus.
Är det då många cyklister som lockas av denna fantastiska service med belyst cykelbana. Inte många alls. Jag mötte inte en enda cykel. Endast en joggare.
Är det så få cyklister, och så många elkrävande lampor får man ju sig en funderare. Är detta med cykling verkligen så miljövänligt, om det krävs så mycket el i förhållande till i princip inga cyklister.
Jag konsulterade en bekant inom gatubranschen, vilken effekt lamporn kunde tänkas ha. Mellan 30-90 watt var olika gissningar. Säg 50 watt då, en effekt som jag vet används inom högtrycksnatrium. 122 lampor. Det ger en effekt på 6,1 kW. Räkna med en brinntid på i snitt 10 timmar per dygn, så är det 61 kWh, viket med en elkostnad på 1,50 kr ger drygt 90 kr i elkostnad per dygn. På ett år är det 22265 Kwh, en siffra som kan vara mindre, men även större. Känns inte riktigt sunt med så stor elanvändning för så få cyklar. Det blir faktiskt inte alls någon bra miljökalkyl. Förmodligen hade det varit bättre om lamporna inte lyst, och jag hade tagit bil, eller buss.
Helt klart borde detta ses över. Att man sänker lampeffekten, för det var väldig välbelyst på en stor del av sträckan. Eller att man har någon form av nattdämpning, säg mellan kl 23-05 då det knappast är någon alls som cyklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar