Trafiken i Nyköping domineras av bilar. Det finns politiska mål om att trafiken till 2030 inte ska vara beroende av fossila bränslen. Och vår stad mår inte bra av alltför många bilar. Det behövs en radikal omställning av trafiken, med färre bilar, mer cykling, mer kollektivtrafik. Allt för att skapa en trivsammare stad, med ett hållbart och klimatsmart resande. På bloggen granskar Björn Åslund denna omställning i Nyköping, oftast med cykeln som utgångspunkt.
tisdag 18 oktober 2011
Håll hårt i din cykel!
Usel cykelparkering, här går det inte att låsa cykeln.
Under de senaste veckorna har det varit en del notiser i SN, om cykelstölder här i Nyköping. Jag vet inte om cykelstölderna har blivit fler, men helt klart har åtminstone vår lokaltidning uppmärksammat detta.
Att det finns fräcka tjuvar fick jag höra häromdagen. En kvinna hade stannat till med sin cykel på Östra Storgatan, för att gå in i en butik på andra sidan gatan. Ett kort ärende, så hon tyckte inte att hon behövde låsa den. Men när hon kom tillbaka, var det borta. Stulen!
Så det kan tydligen hända var som helst, och när som helst.
Är det den starka cykeltrenden, som fått tjuvarna att inse att bra cyklar kan ge en hygglig inkomst när de säljs som tjuvgods?
Som cykelägare är det två saker vi kan göra, dels att verkligen låsa cykel med bra lås, och dessutom se till att låsa fast den, så det inte går att kånka iväg med den.
Tack och lov finns det en del låsbara cykelställ i centrum. Men de kunde bli defintivt bli fler, för att ersätta alla av modellen betongklump, som inte har fäste för lås. De duger inte alls. Dessutom är de vidrigt fula. Ser ut som stridsvagnshinder från de forna öststaterna.
Betongklumparna finns i centrum, vid busstation, tågstation, vid skolor, vid busshållplatser, ja, på alla möjliga ställen där man gärna vill låsa cykeln tryggt. Men det törs man knappt.
Nyköping satsar ju på att stadskärnan ska få utmärkelsen årets stadskärna 2012. Då är många låsbara cykelparkeringar ett måste, eftersom cykeln är det allra smidigaste och snabbaste sättet att nå centrum. Ska bli intressant om stadskärneutvecklingen lyfter denna fråga!
Det är Nysam-projektet som driver dessa frågor, men på deras hemsida kan jag inte hitta något om behov av bättre cykelparkering. Däremot pratas det om behov av P-hus och P-platser. Kanske bäst att påpeka att det är 2011 nu, inte 1960 längre. Nu ska vi bygga för framtiden, där cykeln är viktig, inte för någon slags retroversion av det biltokiga 1900-talet. Kolla på http://www.nysam.se
Björn Åslund
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar