lördag 4 februari 2012

Färre punkteringar med annat grus?


Numera en ovanlig syn (åtminstone för bloggaren).


Tidigare vintrar har många av Nyköpings cyklister haft jättebekymmer med punkteringar på grund av det krossgrus som kommunen använder förhalkbekämpningen. Gång och cykelbanor täcktes med sylvassa småstenar, som sedan trängde in i cykeldäcken. Det gav massor av punkteringar, och det var säkert en och annan cyklist som gav upp i frustration över detta.

Cyklisterna blev förstås förbannande och hörde av sig till kommunen, och skrev ilskna insändare i tidningen. De ville ha tillbaka naturgruset för halkbekämpningen, efter som det inte alls är lika vasst.

Nu verkar dock det här problemet hamnat bakom oss. Inte så att det sandas med naturgrus, men Nyköpings kommun uppger att man bytt kvalitet på krossgruset. Man använder ett grövre krossgrus, som mer upplevs som naturgrus, och förhoppningsvis är skonsammare mot däcken.

Vi kan inte förvänta oss att kommunen använder naturgrus, det är helt enkelt en begränsad resurs, som man inte får använda hur som helst. 

Ansvaret för kanske inte heller enbart vara kommunens. Som cyklist har man också ett ansvar att ha ordning på hojen. Har man en misskött cykel med gamla torra slitna däck får man räkna med punkteringar. Väljer man istället att byta däck i tid, och dessutom kosta på sig lite dyrare, men punkteringsskyddade däck, så är risken för punktering ordentligt reducerad.

Av någon anledning har jag inte drabbats av punkteringar som misstänks bero på det vassa krossgruset. Och det kanske just beror på att jag haft bra däck på mina cyklar. På vintern cyklar en moutainbike med grova däck, och sommarcykeln är numera utrustad med punkteringsskyddade däck. De senare är inte någon absolut garanti mot punkteringar, men min erfarenhet är att de blivit betydligt färre punkteringar.

Hade kontakt med en annan av Nyköpings cyklister, som haft en del bekymmer med krossgruset. Numera har han punkteringsskyddade däck, och det har blivit mycket mindre bekymmer. Säkert har kommunens byte av gruskvalitet gjort sitt.

Fler punkteringar på vintern är knappast något att oroa sig för, åtminstone inte om man har en cykel med bra däck. Det är min slutsats.

Frågan är då, vad tycker andra cyklister i Nyköping. Har det blivit färre punkteringar vintertid?

1 kommentar:

  1. Jag hade punka två gånger på två veckor i början av vintern varav den ena orsakad av gruset. Dubbade däck är tydligen också ett sätt att motverka gruspunka eftersom däcket kommer upp en bit från backen.

    SvaraRadera