torsdag 26 april 2012

Brist på p-platser? Inte vad jag märkt...

Inga p-problem på två hjul. Det är gott om cykelparkering i Nyköping. 

En återkommande diskussion i Nyköping är bristen på p-platser för bilar i stans centrala delar. Jag har lite svårt att förstå bekymret, endast någon enstaka gång under de 20 år jag bott i stan har jag haft bekymmer var jag ska dumpa bilen i stan. Nu hör det inte till vardagen att jag tar bilen till stan, men det händer.

Visst, nej det finns inte någon jättestor parkering eller gigantiskt p-hus där man alltid hittar platser. Men det finns gott om p-platser utspridda här och där. Normalt sett hittar man någon. Kan endast tänka mig att detta är ett bekymmer på fredagseftermiddagarna, och då i trakterna kring Systembolaget. Då kan det vara rörigt, men med cykeln kommer man fram utan bekymmer. För bilarna är det svårare, men det är frivilligt att välja bil, om man nu gillar att trängas och skuffas med andra likasinnande.

Men politikerna känner ett tryck, att göra något. Nyligen presenterade kommunen planer på ett p-hus med för cirka 300 bilar nära Västra Viadukten intill centrum. En mångmiljonsatsning med mycket tveksam nytta i förhållande till kostnaden att bygga och driva. Förmodligen behövs detta bara på fredagseftermiddagarna, men frågan om bilisterna som ska till Systemet kommer att nyttja det, när de ser biljettpriset att stå här. En del lär nog välja det nya "bolaget" som ska öppnas vid Brandkärr/Gustafsbergs köpcentrum. Det lär avlasta en del trafik från centrum, just när biltrycket är som högst.

I övrigt, p-platser för cyklar? Ingen brist alls i stan, även om inte alla cykelställ är så fräscha. Och finns det inte cykelställ kan man ändå bli av med cykeln utan att den står ivägen. Nej, jag vet att inte alla biltransporter kan ersättas med cykel, men förvånansvärt många ända. Alla bilresor är inte nödvändiga, många sker bara av ren slentrian, jag-åker-alltid-bil.

Så vad är problemet?

Troligen att kommunen riskerar plöja ned pengar i ett p-hus som inte behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar