Cyklister spenderar mer! |
Ibland får man som cyklist signaler att omgivningen betraktar oss som fattiga stackare, som måste ta cykeln för att vi inte har råd att ta bil. Kan så vara för vissa, men jag är övertygad om att de flesta väljer cykeln av fri vilja för att den är ett så suveränt transportmedel.
Om vi fortsätter kring betraktelsen om uppfattningen om fattiga cyklister, så kan man svänga in på hur handeln uppfattar oss. Handeln vill förstås underlätta för sina kunder att ta sig till stadskärnor, shoppinggallerior och till handelsplatser. Då flörtar man gärna med många parkeringsplatser, som helst ska vara gratis. Man har det goda ögat mot bilisterna. Underförstått att det är dessa som har pengarna och vill konsumera.
Men är det verkligen så?
För några år sedan gjorde HUI (Handelns utredningsinstitut) en utredning kring handeln och restaurangnäringen i Växjö centrum, och där fanns frågor kring hur man reste till centrum. Cykelns betydelse var synlig, och resultaten nog inte riktigt de väntade.
Här är några slutsatser från ett pressmeddelande som gick ut.
• Cyklisterna har stor ekonomisk betydelseo Drygt 300 miljoner kronor av försäljningen i Växjös centrumhandel sker till personer som använder cykel för att handla.o Dessutom spenderar cyklisterna årligen cirka 40 miljoner kronor på café- och restaurangbesök i centrumo Den genomsnittlige cyklisten spenderar mer pengar i city jämfört med de som åker buss, tåg eller går till Växjö centrum.o Besökare som använder miljövänliga färdsätt (cykel, tåg, buss, till fots) spenderar tillsammans mer pengar än de som använder bil gör.
Självklart kan villkoren i Växjö inte direkt överföras till Nyköping, men det ger ändå hintar om cykelns betydelse för handeln, att den inte ska underskattas.
Nyköpings centrum siktar på att bli “årets stadskärna” nästa år. Om man nu ska vara med i racet mot andra städer gäller det nog också att lyfta cykeltillgänligheten ytterligare ett snäpp. För jag är övertygad om att andra städer med ambitiös centrumutveckling har cyklisterna högt upp på agendan. För cyklingen har blivit allt mer hett, och den insikten når allt fler beslutsfattare.
En liten fundering kring varför cyklisten spenderar mer i Växjö centrum. Det kan vara så att cyklisten helt enkelt har mer pengar kvar i plånboken, just på grund av att hen är cyklist. Bilägaren är ju tyngd av utgifter för bilägande, och det är ingen konst att göra av med 3000-4000 kr i månaden för att hålla bilen i rull. Det är nog snarare bilisterna som är fattiga stackare....
Husbilsturister gynnar inte landsbygden, för deras kylskåp är fullpackade med mat, inköpt på supermarknaden. En långfärdscyklist måste proviantera i orternas affär. Vill man då som t.ex. Österrike ha många cyklister, rör det sig om inkomster i miljonklassen. Allt som satsas på cyklister betalar sig om bara kommunerna kunde lära sig samarbeta.
SvaraRadera