lördag 5 maj 2012

Törs jag fortsätta cykla i Nyköping?


Läskig läsning. Verkligheten dock inte lika läskig.

I lördagens Södermanlands Nyheter är det ett brett uppslaget reportage som beskriver att Nyköping som cykelstad är full av trafikfällor. Det är den ena formuleringen efter den andra, om “livsfara”, “rysare” och “fällor”, och så denna “kan leda till olyckor”.

Efter att ha läst denna artikel börjar jag fundera om det inte får vara slutcyklat. Nästa cykelfärd kan ju mycket väl sluta på kyrkogården. Någon som vill köpa min cykel, en 21 växlad svart Trek i gott skick? SN har verkligen skrämt skiten ur mig.

Nej, skojade bara. För riktigt så illa som SN vinklar det är inte cyklisternas verklighet. Reportern har ju hittat en del brister i cykelvägnätet, och för all del finns det åtskilligt som skulle kunna bli bättre. Men att framställa Nyköping som en enda stor livsfarlig cykefälla är att gå till våldsam överdrift. 
Tyvärr missade reportern ett verkligt farligt ställe för cyklisten, som jag tidigare bloggat om. Det är viadukten under vägen på väg ut mot Gumsbacken, där cyklisterna riskerar att komma över i mötande cyklisters vägbanor.

Några veckor senare (efter den bloggposten) var det faktiskt två cyklar som körde ihop. Enligt vad jag hört ska dock ingen av dem skadats allvarligt.

Visst händer det cykelolyckor i Nyköping, men allvarliga sådana är sällsynta. Enligt den olycksstatistik jag har tillgänglig måste man gå till 2006 för att hitta några dödade cyklister i Södermanland, då omkom två. Sedan dess inga döda. 

Om nu SN vill ge balanserad rapportering om cyklingen och dess eventuella risker hade olycksstatistik för Nyköping varit en viktig del av reportaget. Nu är det bara farligt utan några nyanser, vilket inte riktigt är verkligheten. Jag hävdar fortfarande att den stora majoriteten av bilister är riktigt hänsynsfulla mot oss cyklister, vilket ändå bidrar till att göra cyklingen relativt säker. Sedan att cykelbanorna inte alltid är perfekta, är något de flesta cyklister kan hantera. Vi svänger och saktar in när det ser konstigt ut. Och för det mesta tycker vi Nyköping är en tillräckligt bra cykelstad.

Men som jag skrivit i mina senaste bloggposter (2maj), det finns undantag från hänsynsfulla bilister...

1 kommentar:

  1. Svar på din fråga: Det är en bild från en olycka mellan bilist och cyklister i Italien.

    Tyvärr händer liknande för ofta i Sverige eller så klarar folk sig med blotta förskräckelsen.

    SvaraRadera