onsdag 6 mars 2013

30? Förlåt, men jag hade så bråttom




Nästan hälften av bilisterna bryter mot de lägsta fartgränserna 30 och 40 visar en undersökning som gjorts av VTI, och som publiceras idag i Dn.se


På de gator som har 40 som högsta gräns kör 47 procent av trafiken för fort – över gällande hastighetsgräns – och där det är 50 kör 41 procent för fort, visar undersökningen som har gjorts på 69 platser i 23 tätorter runt om i Sverige, skriver DN.


Som cyklist har jag en väldigt bestämd känsla att detta stämmer väl även i Nyköping. Många bilister gasar på rätt duktigt även inne i stan där det är 30. 

I reportaget ger poliserna sin syn på det hela, och berättar om de förklaringar som fångade fortkörare ger. “Jag var så stressad” tycks vara en återkommande förklaring. 

Lite märkligt egentligen med tanke på att det ändå kan rulla på rätt bra med bil. Om man nu valt bil för att det är ett snabbt transportmedel, så skulle den minskade tidsåtgången kunna användas till att ta det lite lugnt på gatorna.

Eller så är bilen inte alls någon egentlig tidvinst i stadstrafiken, den är stor och klumpig och man kommer inte fram till dörren (som med cykel), och man tvingas leta p-platser . Dessutom kostar bilen eländigt mycket pengar, vilket tvingar dig att jobba mycket, vilket rimligen bör räknas som en tidsförlust.

Så varför stressa runt i bil, när man kan glida lugnt på cykel, och komma i tid. Ja, säg det....

3 kommentarer:

  1. Jag har funderat en del på det där och är det inte så att även om man kommer framtill dörren just nu så kommer det inte att fungera i längden, för om alla ska cykla så måste även cyklister använda garage. Parkeringar som denna:

    http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043514S.JPG

    SvaraRadera
  2. Eftersom en parkerad cykel kräver en bråkdel av ytan jämfört med bilar, så lär det dröja länge innan vi behöver några stora garage för cykel-p i Nyköping. Jag ser mer bekymmer med att det behövs så mycket ytor för att parkera alla bilar som Nyköpingsborna använder i sin vardag. En bil kräver säkert tio gånger mer yta än en cykel för parkering.

    SvaraRadera